Waarom diensten aanbieden als een pakketoplossing meer waarde toevoegt?
Auteur Rob Nixon hield in dit kader een enquête onder 428 ondernemers en daaruit bleek:
● 93 % heeft behoefte aan een accountant die realtime werkt. Een accountant die na
zeven maanden met advies komt aanzetten over wat er gedaan had moeten worden, is de schrik van ondernemers geworden.
● 62 % heeft behoefte aan meer direct contact met hun accountant.
● 39 % wil dat hun accountant meer ideeën aandraagt voor het verbeteren van hun
bedrijfsresultaten.
● 22 % wil dat hun accountant zich meer op de toekomst richt dan op het verleden.
● 17 % wil dat hun accountant transparantere tarieven hanteert.
U kunt voor zowel bestaande als nieuwe klanten diensten tot een pakketoplossing omvormen. Hoe zien de behoeften van uw klanten eruit, en wat zijn hun doelstellingen? Volgens Nixon zou u ervoor moeten zorgen dat ‘elke klant al uw producten en diensten wil aanschaffen die hem helpen om zijn doelstellingen te realiseren.’ Bekijk deze lijst met voorbeelden van diensten waar ondernemers baat bij hebben en die u tot concrete voor stellen kunt omvormen:
1. Meer omzet
2. Meer winst
3. Cashflow-analyse, -prognose en -bewaking
4. Optreden als intermediair bij contacten met banken en investeerders
5. Bedrijfsgroei
6. Personeelswerving
7. Salarisadministratie
8. Hr-vraagstukken
9. Financiële voorlichting
10. Schuldsanering
11. Business development
12. Incasso
13. Bescherming van bezittingen
14. Belastingplanning
15. Pensioenen
16. Vermogensplanning
17. Contacten met het UWV
18. Beheer van verzekeringspolissen
19. Contractbeheer
20. Een onderneming starten
21. Beëindiging van bedrijfsactiviteiten
22. Bedrijven kopen en verkopen (of bedrijfsopvolging)
23. Overstap naar de cloud, digitale transformatie
24. Toegang bieden tot het netwerk van de eigen klanten
25. Groepsgewijze coaching
26. Lunchwebinars
27. Vergaderontbijten
28. Rapportage op maat
29. Analyse van (relaties tussen) rekeningen
Hoe zien de diensten eruit?
Klanten betalen voor de waarde die zij in uw diensten zien. Het is aan u om toegevoegde waarde te bieden. Volgens Nixon is er slechts één manier om de juiste prijs voor een dienst te bepalen: vertel de wereld wat uw tarieven zijn en kijk hoe de markt daarop reageert. Als men zonder aarzeling toehapt, is uw tarief naar alle waarschijnlijkheid te laag. Veel ondernemers hanteren uiteenlopende tarieven, al naar gelang de koopkracht van de klant. Help kleinere bedrijven door lagere tarieven aan te bieden, en verhoog de tarieven zodra hun onderneming groeit.
Bron: Visma