Waarom de LinkedIn-fobie van accountants onterecht is
Niet-declarabel bezig zijn om bezig te blijven
We schrijven nogal eens vacatureteksten voor accountantskantoren. Daarbij springt een ding meteen in het oog: kantoren zoeken collega’s die niet alleen van de inhoud zijn, maar die ook kunnen netwerken. En het liefst daar ook nog opdrachten uit halen. Om declarabel aan het werk te zijn (en blijven) kortom, moet ‘ondeclarabel’ geacquireerd worden. En laat LinkedIn daarvoor nou net een zeer geschikt middel zijn.
Wat uw LinkedIn nieuwsfeed u voor interessants vertelt
Oké, nieuwsupdates, vragen, vacatures en relevante kennis van collega-accountants vindt u er misschien niet ten overvloede als die fobie echt bestaat. Maar daar was u waarschijnlijk toch niet naar op zoek. Wél interessant is de update van die ene klant dat hij een geschikte locatie voor een nieuw bedrijfspand zoekt. Bedrijfspand ja. Misschien tijd voor een telefoontje van uw fiscalist? Of wat te denken van die andere klant die een update deelt dat ze een innovatie-award hebben gewonnen? Een felicitatie waard. En trouwens: Hebben ze daar wel WBSO-subsidie voor aangevraagd?
Ondersteunend middel bij omslag naar advieskantoor
Vindt u nieuwe klanten via LinkedIn? Kleine kans. Ik zie in ieder geval zelden een oproep van de strekking ‘Wie weet er nog een goede accountant’ voorbij komen. Prima, want ik geloof sowieso meer in de kracht van het verstevigen van bestaande klantrelaties. Daarvoor is LinkedIn het middel bij uitstek. Wilt u zich onderscheiden als strategisch advieskantoor, dan moet u weten wat uw klanten bezighoudt. En of u het nu een leuke ontwikkeling vindt of niet: veel daarvan is te vinden op LinkedIn en andere social media.
Niet-declarabel bezig zijn loont
Gebruik LinkedIn dus als middel voor slim en onderscheidend relatiebeheer. U verstevigt er de band met uw klant mee. En wie weet, zit er als bijvangst nog declarabel meerwerk in ook.
[Saskia Kerkhof werkt als adviseur en trainer bij Client Matters. Zij helpt onder meer accountantskantoren om hun geschreven en gesproken klantcommunicatie duidelijker en klantvriendelijker te maken. Daarnaast adviseren zij en haar vennoot namens Succes met je Sollicitatie werkgevers en werkzoekenden hoe ze zich onderscheiden op de arbeidsmarkt. Accountantskantoren vragen hen regelmatig advies over employer branding. Meer weten? Kijk op http://www.succesmetjesollicitatie.nl/.]