Vliegticket voor accountant gaat steeds duurder worden

Vliegmaatschappijen kunnen de groeiende vraag naar tickets niet aan.

Vliegen wordt voorlopig alleen maar duurder, waarschuwt ING in een net verschenen rapport. Luchtvaartmaatschappijen kampen met een tekort aan vliegtuigen, arbeidskrachten en reserveonderdelen waardoor ze niet kunnen voldoen aan de groeiende vraag.

  • Prijzen voor vliegtickets stegen dit jaar vijftien procent harder dan de inflatie
  • Het aantal vliegreizen overtreft dit jaar het niveau van voor de coronapandemie
  • Door problemen bij vliegtuigbouwers als Boeing zijn er te weinig vliegtuigen
  • Dit is kostenverhogend voor accountants die internationaal werken

In Europa stegen de prijzen van vliegtickets begin dit jaar 15 procent harder dan de inflatie, aldus het ING-rapport. Wereldwijd zullen de tarieven volgens ING waarschijnlijk hoog blijven. Dit werkt kostenverhogend voor accountants die internationaal opereren en voor bijvoorbeeld controleopdrachten moeten vliegen. In Engeland hebben accountants van PwC al een verbod gehad om businessclass te vliegen.

Volgens de website van alliancetravel moeten over 30 kantoordagen Nederlandse organisaties met meer dan 100 werknemers gegevens over woon-werkverkeer en zakelijk reizen van hun personeel registreren, als onderdeel van de nieuwe CO2-registratieplicht. Het betreft de rapportageverplichting in het kader van de werkgebonden personenmobiliteit (WPM) ofwel de CO2-rapportageverplichting.

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is van toepassing op bedrijven die al moeten voldoen aan de Non-Financial Reporting Directive (NFRD) en geldt vanaf 1 januari 2024. De CSRD heeft betrekking op bredere duurzaamheidsverslaglegging en gaat verder dan alleen CO2-registratie.

Tot nu toe lijken passagiers bereid om meer te betalen.  Het aantal vliegreizen overtreft dit jaar waarschijnlijk het niveau van voor de coronapandemie, maar door aanhoudende productieproblemen bij Boeing en defecten aan Pratt & Whitney-motoren zijn er minder toestellen beschikbaar.

Bij Airbus en Boeing is een recordaantal orders geplaatst en ook de vraag naar tweedehands vliegtuigen stijgt, aldus ING. Een tekort aan gekwalificeerd personeel zorgt er echter voor dat aanpassingen of opknapbeurten van oudere vliegtuigen worden uitgesteld. (ANP)

Gerelateerde artikelen