Vliegmaatschappijen riskeren boete voor loze duurzaamheidsclaim
Twintig Europese luchtvaartmaatschappijen doen zich groener voor dan ze zijn en misleiden klanten. Ze moeten daarmee stoppen en hun duurzaamheidsclaims binnen dertig dagen aanpassen, zeggen de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en haar collega-toezichthouders. Als ze niet gehoorzamen, kunnen ze een boete krijgen.
- De Autoriteit Consument en Markt treedt op tegen duurzaamheidsacties na klachten consumentenbonden
- Veel vliegmaatschappijen hanteren duurzaamheidsclaims die in strijd zijn met de wet
- De vliegmaatschappijen zeggen niet hoe ze klimaatvriendelijker of zelfs klimaatneutraal gaan vliegen
De ACM en haar collega’s komen in actie na een klacht van de Europese consumentenbonden. De toezichthouders stelden vast dat “veel vliegmaatschappijen duurzaamheidsclaims doen die in strijd zijn met de wet”, het ‘groenwassen’, aldus de ACM.
Ze stellen klanten bijvoorbeeld voor om extra te betalen voor het gebruik van duurzame brandstof, maar overdrijven het gunstige effect op het klimaat. Of ze bieden hun aan om de CO2-uitstoot te compenseren met het planten van bomen, zonder te vermelden dat de vlucht zelf het klimaat en milieu uiteindelijk wel schaadt.
De aangesproken vliegmaatschappijen gebruikten verder ongenuanceerde termen als “duurzaam” of “groen” voor bijvoorbeeld een vlucht terwijl ze zulke absolute aanduidingen niet waarmaken. Ook doen ze alsof consumenten de CO2-uitstoot van hun vlucht kunnen berekenen en die met andere kunnen vergelijken, zonder duidelijk te maken hoe die berekening in elkaar steekt. Sommige maatschappijen beweren dat ze op den duur overgaan naar klimaatvriendelijker of zelfs klimaatneutraal vliegen, maar laten in het midden hoe en wanneer dan.
De toezichthouders willen niet zeggen om welke luchtvaartmaatschappijen het gaat. Wel is duidelijk dat de Nederlandse, Belgische, Spaanse en Noorse autoriteiten vooropgaan in de actie.
De ACM (Autoriteit Consument en Markt) heeft 5 vuistregels opgesteld die bedrijven helpen om te werken met eerlijke duurzaamheidsclaims;
- Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft
- Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
- Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn
- Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf
- Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend
Zie ook de Leidraad Duurzaamheidscliams van de ACM