5 tips om hybride werken sexy te maken
Jabra heeft vijf actiepunten gevonden voor werkgevers die hybride werken als motivator willen inzetten.
1. Maak work-from-anywhere mogelijk
Met veel thuiskantoren zit het wel snor na ruim anderhalf jaar thuiswerken. Mensen hebben geleer om zelfs te werken vanuit het koffiehuis, de kantine bij een klant of de stiltecoupé van het openbaar vervoer. Aan werkgevers de taak om ervoor te zorgen dat de werknemers beschikken over de juiste hardware, zodat ze overal hun werk kunnen doen.
2. Herstructureer je arbeidsvoorwaarden
Als salaris niet meer genoeg motiveert, onderscheid je als werkgever dan met andere beloningen. Denk bijvoorbeeld aan ‘working abroad’ als perfecte combinatie tussen vrije tijd en werken, waarbij werknemers overdag vanuit een AirBnB werken en ’s avonds Rome, Londen of Parijs kunnen verkennen.
3. Breng taakverdelingen voor verschillende werkplaatsen in kaart
Niet elke werkplek is geschikt voor elk soort werk. Neem de trein, waar voorbereidend werk beter past dan beeldbellen. Volgens 71 procent van de werknemers is het vertrouwde kantoor een plek geworden vol sociale interactie en samenwerkingsmogelijkheden, in tegenstelling tot het thuiskantoor. Het is daarom belangrijk om te bespreken waar de werknemer graag wil werken en om te bekijken of alle activiteiten op deze plekken uitgevoerd kunnen worden.
4. Faciliteer samenkomen in verschillende vormen
Fce-to-face samenwerken gebeur niet meer zo veelvuldig als voor de pandemie. Om het gevoel van echt samenkomen zo goed mogelijk te evenaren, is tegenwoordig veel techniek beschikbaar. Maar liefst 85 procent van de werknemers zijn het erover eens dat de juiste technologie van cruciaal belang is voor hybride werken. Flexibel werken vraagt immers om flexibele techniek.
5. Show, don’t tell
Als een organisatie wil dat werknemers hybride gaan werken, moet de organisatie zijn mensen laten zien hoe je dat succesvol doet. Het management moet daarom niet bang zijn om het voortouw te nemen, en te laten zien dat zij óók flexibel zijn. Het is één om flexibiliteit van je werknemers te vragen, het is twee om te laten zien dat je zelf vanuit verschillende werkplekken uit de voeten kunt.