Vier van de tien Nederlandse bedrijven lijden onder prijzenoorlog
Over de hele wereld gezien gaat het om 49% van alle ondernemingen. In Nederland leggen we de schuld bij de ander: 83% van de Nederlandse respondenten zegt dat het de concurrent was die de prijzenoorlog begonnen is.
Vooral in de energie- en utiliteitsector woedt een hevige strijd – bijna driekwart van de bedrijven is met de collega’s in oorlog. Onno Oldeman, Managing Partner Simon-Kucher Nederland, spreekt van een vicieuze cirkel: ‘Het is een race tot he bottom, waarbij marges eroderen en innovatiemogelijkheden niet worden benut. Het ontbreekt in de meeste gevallen aan een adequate prijsstrategie.”
Prijzenoorlogen blijven volgens Oldeman niet beperkt tot supermarkten en andere winkels. ‘De echte oorlog speelt zich af achter de schermen, in de B2B. Door de moderne technologie en communicatietechniek is er sprake van een nieuwe transparantie, mondiale inkoop vergroot het speelveld en dat wordt overal in de wereld gevoeld. Netto gaan de winstmarges overal omlaag.”
Wereldwijd heeft 83% van de bedrijven last van deze toenemende prijsdruk en lagere marges. Afgelopen jaar wist 40% van de bedrijven die marge niet te verbeteren. 60% verwacht tegelijkertijd dat de kosten komend jaar verder stijgen.