Verzekeraars vinden innoveren maar moeilijk
Executives uit de verzekeringswereld zijn zich ervan bewust dat hun concurrentiepositie grotendeels bepaald zal worden door hoe zij technologie inzetten om te innoveren – maar het is zo moeilijk iets wezenlijks in gang te zetten, klagen zij tegenover KPMG.
KPMG International publiceerde gisteren het rapport A new world of opportunity: The insurance innovation imperative.
Dat document beschrijft de resultaten van een wereldwijd onderzoek onder verzekeraars en een aantal aanpalende fintech-ondernemers, en concludeert dat de druk op de sector om zich te vernieuwen almaar toeneemt.
De meeste respondenten erkennen dat het om een kans gaat, en 83% zegt dat hun toekomst in grote mate afhankelijk zal zijn van hoe ze er in slagen de nieuwste technologische mogelijkheden in te zetten.
Klanten zowel als aandeelhouders, medewerkers en andere stakeholders, allemaal eisen ze innovatie, zegt Mary Trussell, KPMG International’s Insurance Innovation and High Growth Markets Global Lead, die het rapport opstelde. En 48% van de deelnemers zegt dat zij al ‘disruptie’ zien door nieuwe concurrenten die sneller (kunnen) reageren.
In Amerika wordt dit sterker gevoerd dan in Europa en Azië. Acht van de tien respondenten klaagt dat het ze al moeite kost om een beetje bij te blijven; 74% erkent dat ze niet kunnen beschikken over voldoende in-huis kennis om echt te innoveren.