Verzekeraars omarmen internet-of-things
Renault-Nissan "helpt u uw verzekeringspremie omlaag te krijgen"!
Renault–Nissan produceert ongeveer 8,5 miljoen auto’s per jaar. De onderneming kondigde van de week haar samenwerking aan met The Floow, een telematica- en big-databedrijf dat al veel verzekeraars voorziet van gegevens over hun klanten – gegevens die die verzekeraars in staat stellen om zogenaamde ‘user-based insurance (UBI) te bieden.
In het geval van Renault-Nissan gaat het om de installatie van sensoren in alle auto’s, die het rijgedrag van de auto(berijder!) monitoren. Deze gegevens kunnen vervolgens gebruikt worden om vast te stellen hoe veel, vaak en ver iemand rijdt, hoe hard ze remmen of gas geven, op welke uren van de dag ze rijden en ga zo maar door. Als extratje voor de consument zorgen de systemen ook voor automatische waarschuwing bij ongevallen (Automatic Crash Notification,ACN), meten ze de kracht van de klap bij de botsing… en waarschuwen de verzekeraar, natuurlijk. Misschien is het u ontgaan, maar sophisticated verzekeraars gebruiken inmiddels ook al uw mobieltje als gedragsmonitor, om op basis van analyse van de gegevens gepersonaliseerde premies aan te kunnen bieden!
Renault-Nissan denkt de data uit haar auto’s met succes te kunnen verkopen. De woordvoerder van Renault-Nissan zegt: ”Working side by side with The Floow we are now looking to introduce the Renault-Nissan telematics solution to a number of insurers, willing to offer integrated Usage Based Insurance.”
Aldo Monteforte, CEO van The Floow, beschrijft het doel van de samenwerking nog preciezer “As Renault-Nissan telematics data partner, The Floow is ideally placed to deliver proven predictive analytics and digital end-user services, that cater to the needs of the motor insurance industry. “