Vertrouwen Fransen in hun bedrijfsleven is gedaald

Hoewel de grote beursgenoteerde ondernemingen van Frankrijk vorig jaar de beste resultaten van de afgelopen twintig jaar lieten zien, daalt het vertrouwen van de Fransen.
Onderzoek van Burson Marseller i&e naar de reputatie van de CAC40 ondernemingen in hun land wijst uit, dat de Fransen voor het eerst sinds 2011 weer minder vertrouwen hebben in de goede bedoelingen van hun grote beursgenoteerde bedrijven. 
 
Slechts 13 van de veertig ondernemingen scoort meer dan 70 (sterke reputatie). Vorig jaar waren dat er nog 17. Acht bedrijven scoren minder dan 60 – ‘kwetsbaar’. De gemiddelde score daalde vorig jaar van 67,7 naar 66,1. 
 
Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat het publiek de economische prestaties van een onderneming bij lange niet de belangrijkste graadmeter voor betrouwbaarheid en reputatie vindt. Die prestaties tellen slechts voor 11% mee in de totaalbeoordeling. 45% wordt bepaald door de naam en faam als werkgever, van hun governance-systeem en maatschappelijke verantwoordelijkheid; 31% wordt bepaald op basis van de kwaliteiten van de producten- en dienstenportfolio. 
 
Duurzaamheid, eerlijkheid en transparantie scoren steeds hoger. De daling van het vertrouwen komt dan ook vooral doordat ook de Fransen steeds meer vraagtekens zetten bij de agenda van hun multinationale ondernemingen.  
Gerelateerde artikelen