Vertrouwen en kooplust consumenten door het putje
Dat constateert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Nederlanders z werden owel somberder over het algehele economische klimaat als over hun eigen financiële situatie.
Door de oplopende prijzen vonden ze de tijd ongunstiger voor het doen van grote aankopen bijvoorbeeld.
De graadmeter waarmee het CBS de stemming onder consumenten meet, kwam voor november uit op min 19 tegen min 10 in oktober. Daarmee is het vertrouwen weer terug op het niveau van februari dit jaar, toen Nederland nog in een grote coronalockdown verkeerde.
Dat het leven duurder is geworden was de voorgaande maanden al te merken, mede door de flink gestegen brandstof- en gasprijzen. Het CBS constateerde toen ook al dat de steeds meer Nederlanders vonden dat de prijzen sterk stegen. Dat drukte op hun koopbereidheid.
Volgens het CBS is de koopbereidheid sindsdien alleen maar verder gedaald. Consumenten waren bij de laatste peiling ook negatiever over het economische beeld in zijn geheel, zowel met betrekking tot de economie in de komende twaalf maanden als over de economie in de afgelopen twaalf maanden.
Mogelijk speelt hierbij mee dat het coronavirus inmiddels weer flink om zich heen grijpt. Over dat laatste doet het statistiekbureau evenwel geen uitspraken. In mei vorig jaar, na het begin van de coronacrisis, daalde het vertrouwen naar een score van min 31.
(ANP)