Vertrouwd adviseur 2.0: it’s all about soft skills!
We beginnen deze sessie op Accountancy Expo – namens de NOAB gegeven door Marc Wilhelmus en Peter van Orsouw – bij Charles Darwin: de Engelse natuurvorser schreef in zijn baanbrekende ‘on the origin of species’ dat niet het vlugste, beste of snelste dier zou overleven, maar de soort die zicht het best kan aanpassen. In dit geval gaat het dus om de adviseur, die in een tijd van verregaande automatisering van rol verandert. Door het wegvallen van veel uren aan papierwerk blijft er veel tijd over voor de sociale kant van het vak, wat weer een mooie kans is om extra toegevoegde waarde te creëren voor de klant.
De accountant, administratie- of belastingadviseur mag zich steeds meer afvragen of men slechts een rekenmeester is of ook een vertrouwd adviseur van de klant – en het antwoord laat zich raden. Met de verschuiving naar het laatstgenoemde moeten dus ook de communicatieve vaardigheden meegroeien en geprofessionaliseerd worden.
[avg-advertorial slug=”accountancy-expo-2020-jouw-ontdekkingsreis”]
Het is misschien een beetje lastig om mensen die gewend zijn te denken in regeltjes en schemaatjes ineens om te laten slaan naar de woelige, onduidelijke wereld van het sociale contact. Gelukkig zijn er ook communicatiespecialisten die effectieve communicatie ook heel goed in schema’s en regels weten te vatten. Het helder en strategisch vragen stellen, het snel schakelen tussen verschillende niveaus in communicatie: het past allemaal op prachtige powerpoints.
Daarnaast heeft communicatie welzeker een paar raakvlakken met accountancy. Een gouden regel in beide vakgebieden is dat alleen waar je je van bewust bent, daar kun je wat aan doen. In eerste instantie is het opbouwen van een effectieve communicatiestrategie gebaseerd op het goed in kaart brengen van de situatie, door vragen te stellen als: ‘wat heb ik gedaan dat de ander zo heeft gereageerd?’ Ook moet men er, net als bij een complexe boekhouding, vanuit gaan dat men op het eerste gezicht slechts het topje van de ijsberg ziet. Onder het waarneembare gedrag zit namelijk nog een hele structuur aan drijfveren, intenties, neurobiologische reacties en nog veel meer factoren die allemaal benoemd en geanalyseerd moeten worden.
Al deze geschetste veranderingen hebben niet alleen gevolgen voor de adviseurs zelf, maar ook voor de klanten. De sprekers gaven een mooie opdracht aan de zaal: vraag eens aan een heel rationele ondernemer hoe hij zich ergens bij voelt, of wat zijn drijfveren zijn. Met deze niet altijd even makkelijke vragen komt er een andere relatie tot stand: van ingehuurde professional naar gewaardeerd adviseur en luisterend oor bij ondernemersvragen. De accountants die deze transitie het best doorvoeren door hun eigen communicatie ook uitvoerig te analyseren en te trainen zijn volgens Marc Wilhelmus en Peter van Orsouw helemaal klaar voor de accountancy van de toekomst.
[avg-advertorial slug=”accountancy-expo-2020-jouw-ontdekkingsreis”]