Verruiming begrip bouwterrein voor de btw

In het Belastingplan 2017 is een voorstel opgenomen om de definitie van een bouwterrein voor de heffing van de btw aan te passen en in overeenstemming te brengen met Europese jurisprudentie.

Als gevolg hiervan zal grond eerder kwalificeren als een bouwterrein, waardoor bij levering van dergelijke grond btw is verschuldigd en de verkrijger een beroep kan doen op een vrijstelling voor de overdrachtsbelasting, zo meldt PwC.

Aanleiding aanpassing regelgeving

Volgens de huidige wettekst kwalificeert grond als een bouwterrein indien de grond onbebouwd is en, daarnaast, aan één of meerdere limitatieve vereisten wordt voldaan. Uit het arrest Woningstichting Maasdriel van het Hof van Justitie van de EU (17 januari 2013, C-543/11) blijkt echter dat deze definitie te eng is. Hierdoor ontstond de situatie dat belastingplichtigen zich op deze Europese jurisprudentie konden beroepen of een beroep konden doen op de (engere) wettekst.

Verruiming definitie bouwterrein

Volgens de voorgestelde definitie kwalificeert grond als bouwterrein als die grond kennelijk bestemd is om te worden bebouwd met één of meerdere gebouwen. Het nadeel van deze definitie is dat deze vrij breed is. Volgens de toelichting wordt met het woord kennelijk bedoeld dat alle omstandigheden op het moment van levering – met inbegrip van de intentie van partijen, mits deze wordt ondersteund door objectieve gegevens – in acht moeten worden genomen bij het beoordelen of de grond is bestemd om te worden bebouwd.

Indien wordt voldaan aan één of meerdere van de vier limitatieve voorwaarden die in de huidige wettekst zijn opgenomen, wordt de grond in ieder geval aangemerkt als bouwterrein. Ook in andere gevallen kan hiervan sprake zijn. Voorbeelden die in dit kader in de toelichting worden gegeven zijn een aangevraagde (maar nog niet verleende) omgevingsvergunning of gemaakte architect kosten die zien op het te bouwen gebouw op het betreffende terrein. Doordat anders dan in de huidige situatie de omstandigheden niet limitatief in de wet worden vermeld, kan hieromtrent in de praktijk veel discussie worden verwacht.

Samenloopvrijstelling

Door de voorgestelde wijziging van het begrip bouwterrein voor de btw komt een einde aan de discussie over de vraag of  een vrijstelling overdrachtsbelasting wel mogelijk is indien een beroep werd gedaan op de hiervoor genoemde Europese jurisprudentie. Rechtbank Zeeland/West-Brabant heeft op 17 december 2015 al beslist dat dat mogelijk was en in een besluit van 2 juni 2016 heeft de staatssecretaris van Financiën dat ook onder voorwaarden goedgekeurd. De in het Belastingplan 2017 opgenomen definitie van een bouwterrein voor de btw zou tot gevolg moeten hebben dat wordt voldaan aan de voorwaarden gesteld in de Europese jurisprudentie, waardoor in een dergelijk geval ook een vrijstelling overdrachtsbelasting geldt.

Gevolgen

PwC: “Indien het wetsvoorstel wordt aangenomen, zullen meer gronden kwalificeren als bouwterrein voor de btw waardoor de levering van dergelijke gronden belast is met btw en een beroep kan worden gedaan op een vrijstelling overdrachtsbelasting. Er zijn zelfs situaties denkbaar waarbij al grond is verworven zonder btw (met overdrachtsbelasting), maar deze grond na de invoering van de nieuwe wettekst met btw moeten worden vervreemd, terwijl de omstandigheden niet zijn gewijzigd. In het huidige voorstel is niet voorzien in een overgangsregeling voor dergelijke gevallen. De mogelijkheid om te kiezen voor heffing van btw of overdrachtsbelasting indien gronden niet voldoen aan de kwalificatie als bouwterrein volgens de huidige wettekst, maar wel zijn bestemd om te worden bebouwd, komt dan te vervallen.”

Lees ook:

(PwC)

Gerelateerde artikelen