Verrijk je visie met een BHAG

Wel eens gehoord van een BHAG? BHAG staat voor Big, Hairy, Audacious Goal. En, ondanks dat het wat jeugdig in de oren klinkt, kan je er maar beter voor zorgen dat je er een hebt geformuleerd.

Als accountants en adviseurs kennen we ons bestaansrecht: we helpen ondernemers om zo goed mogelijk te ondernemen, binnen de kaders van de geldende wet- en regelgeving. We helpen hen met het vormen van een strategie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen, we geven hen inzicht in de financiële cijfers en adviseren hen rondom fiscaliteit.

Daarnaast zal je als accountant of adviseur een visie hebben op de toekomst van ons beroep. Vaak staat er een organisatievisie beschreven in een beleidsplan of visiedocument. Een visionaire blik op de accountantsorganisatie van de toekomst. Deze visie vertelt ons welke keuzes we vandaag moeten maken, om morgen dichterbij de gewenste situatie te zijn. Deze visie geeft ons energie, richting en houvast.

Maar, dan is er nog iets. Iets wat ik je niet wil onthouden, omdat het nog meer energie geeft. Omdat het nieuwsgierig maakt. Omdat het mensen in beweging zet. En dat iets, dat noemt managementgoeroe Jim Collins een BHAG: Een Big, Hairy, Audacious Goal.

Een BHAG?

Een BHAG is een uitdagende, ambitieuze doelstelling die groter is dan jijzelf of jouw organisatie. Het gaat niet om het dienen van jou, maar om het dienen van iets groters. Om er wat gevoel bij te krijgen, zal ik je een aantal voorbeelden geven.
– One day, all companies will compete not only to be the best in the world, but to be the best for the world (B Corp).
– In 2020 zullen er met Volvo’s geen verkeersdoden meer vallen (Volvo).
– Organize the world’s information and make it universally accessible and useful (Google).

Kom je al in beweging bij het lezen van deze BHAG’s? Als ik een autotechneut zou zijn, wist ik wel in welk bedrijf ik me zou gaan verdiepen bij het zoeken naar een mooie baan. Het is dan ook niet verassend dat Jim Collins ontdekte dat organisaties die een BHAG hebben geformuleerd, beter presteerden dan organisaties die dat niet hebben.

In de praktijk

Toen ik een klein jaar geleden een groep studenten sprak over leiderschap, daagde ik hen uit om een persoonlijke BHAG te formuleren. Een lastige opgaaf, want een BHAG formuleer je niet zomaar. Na 10 minuten maakten we een rondje om wat gedachtespinsels uit te wisselen. Eén van de studenten had hier duidelijk al eerder over nagedacht, en antwoordde: “Ooit zou ik bij een groot bedrijf als Coca Cola willen werken en deze willen verduurzamen”. Gaaf.

Bij het formuleren van een BHAG voor jouw organisatie, team of voor jezelf, geef ik je één richtlijn mee waaraan je kunt spiegelen of je geslaagd bent: Een BHAG wordt graag gedeeld op verjaardagen, op de sportschool of in een café.

[Marco Ketel, HRM-adviseur bij Alfa Accountants en Adviseurs, begeleidt en adviseert de vestigingen van Alfa rondom het werven en boeien van collega’s. Zijn stokpaardjes zijn leiderschap & organisatiecultuur en zijn denkwijze is ietwat idealistisch. Deze blog is geschreven op persoonlijke titel.]