Vergroening EU-bedrijfsautovloot in het slop, fabrikanten willen meer tijd

Impact op investeringen in fleetvergroening

De verkoop van elektrische voertuigen (EV’s) is flink gedaald, met name in Duitsland waar een daling van 69% werd geregistreerd. In heel Europa daalde de EV-verkoop met 36%, waardoor het marktaandeel terugviel naar 14%. Dat meldt het ANP.

  • Vergroening van bedrijfswagenpark noodzakelijk voor klimaatdoelstelling
  • Over circa 2900 werkdagen (in 2035) verbod op fossielaangedreven auto’s
  • non-compliant autoproducenten riskeren miljardenboetes   

De genoemde daling wordt grotendeels veroorzaakt door het wegvallen van overheidssubsidies, waardoor elektrische auto’s minder aantrekkelijk zijn geworden voor consumenten. In Duitsland is de verkoop van EV’s in het eerste kwartaal van 2024 met 14,1% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd neemt de vraag naar conventionele benzine- en dieselauto’s juist toe. In Duitsland steeg de verkoop van deze voertuigen met 24% onder particulieren en 20% in de zakelijke markt. Dit wijst erop dat consumenten en bedrijven terugkeren naar vertrouwde technologieën.[Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Bent u accountant of heeft u te maken met accountancy en wilt u reageren op dit artikel of heeft u een visie op dossiers, issues en (praktische) zaken die voor de sector relevant zijn, stuur dan een reactie naar redactie@sijthoffmedia.nl voor een mogelijke publicatie, blog, analyse of een interviewgesprek.

Bedrijfswagenparken moeten vergroenen

Voor de langere termijn is het belangrijk dat bedrijven blijven anticiperen op een uiteindelijke transitie naar emissievrije vloten. De EU-doelstelling voor emissievrije nieuwe auto’s vanaf 2035 blijft overeind. Bedrijven kunnen ook kijken naar alternatieve oplossingen zoals hybride voertuigen, carpoolen of het stimuleren van thuiswerken.

Impact op investeringsmogelijkheden in groene auto’s

Voor bedrijven die hun wagenpark willen vergroenen, betekent de terugval dat ze mogelijk hun strategie moeten heroverwegen. De hogere aanschaf- en leaseprijzen van EV’s, onzekere restwaarde en tekortschietende laadinfrastructuur worden genoemd als belangrijke obstakels. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).

Fiscaalvriendelijkheid alleen voor emissievrije auto’s

Ondertussen roepen Europese autofabrikanten op tot versoepeling van de strengere EU-uitstootregels die volgend jaar ingaan. Zonder aanpassingen riskeren zij miljarden euro’s aan boetes als de doelen niet worden gehaald. Vanaf 2025 mogen nieuw verkochte auto’s gemiddeld nog maar 94 gram CO2 per kilometer uitstoten, tegenover 116 gram nu. In België worden vanaf 2026 alleen nog emissievrije bedrijfswagens fiscaal vriendelijk behandeld. In Duitsland zijn er subsidies beschikbaar voor de aanschaf van elektrische bedrijfsauto’s.

De dalende verkopen en de druk op de autofabrikanten hebben belangrijke implicaties voor de vergroening en verduurzaming van bedrijfsauto’s in de EU:

1. Vertraagde adoptie van elektrische voertuigen
– De dalende verkoopcijfers van elektrische auto’s kunnen leiden tot een vertraging in de overstap naar duurzame bedrijfsvloten.
– Bedrijven kunnen terughoudender worden met investeringen in elektrische voertuigen vanwege de onzekere marktomstandigheden.

2. Hogere kosten voor bedrijven
– Als autofabrikanten boetes riskeren voor het niet halen van emissiedoelen, kunnen deze kosten mogelijk worden doorberekend aan zakelijke klanten.
– Dit kan leiden tot hogere aanschaf- of leasekosten voor bedrijfsauto’s.

3. Heroverweging van strategieën
– Bedrijven moeten mogelijk hun verduurzamingsstrategieën voor wagenparken heroverwegen in het licht van de veranderende marktomstandigheden.
– Er kan meer focus komen op alternatieve oplossingen zoals hybride voertuigen of efficiëntere verbrandingsmotoren als tussenoplossing.

4. Druk op overheden voor ondersteuning
– Bedrijven en brancheorganisaties kunnen meer druk uitoefenen op overheden om financiële prikkels voor elektrische voertuigen te behouden of te herintroduceren.
– Dit om de transitie naar duurzame mobiliteit te blijven stimuleren.

5. Innovatie en concurrentie
– De druk op autofabrikanten kan leiden tot versnelde innovatie in batterijtechnologie en efficiëntere elektrische aandrijflijnen.
– Op termijn kan dit resulteren in betere en betaalbaarder elektrische bedrijfsvoertuigen.

6. Compliance-uitdagingen
– Bedrijven kunnen moeilijkheden ondervinden bij het voldoen aan interne of externe duurzaamheidsdoelstellingen gerelateerd aan hun wagenpark.
– Dit kan gevolgen hebben voor rapportages in het kader van ESG-criteria of EU-regelgeving zoals CSRD.

7. Diversificatie van oplossingen
– Er kan meer aandacht komen voor alternatieve verduurzamingsopties zoals carpoolen, mobiliteit als dienst (MaaS) of het stimuleren van thuiswerken.

8. Langetermijnplanning
– Ondanks de huidige uitdagingen blijft de EU-doelstelling voor emissievrije nieuwe auto’s vanaf 2035 overeind.
– Bedrijven moeten dus blijven anticiperen op een uiteindelijke transitie naar volledig elektrische vloten.

Als toonaangevende bron voor accountantnieuws, strategieën en inzichten in finance en accountancy, helpt accountantweek.nl accountants, controllers en hoger financieel management om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de heldere, korte en makkelijk leesbare nieuwsbrief van Accountantweek voor een overzicht van al het relevante nieuws, alle unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en belangrijkste meningen of volg ons op Linkedin.

Gerelateerde artikelen