Veranderende rol accountant – hoe bereid je je voor?

Het overwinnen van de nieuwe technische uitdagingen en uitbreiden naar financieel advies vereist een nieuwe reeks vaardigheden.

Door Rik Heintzberger

Een toenemende focus op technologie evenals soft skills, gecombineerd met de zoektocht van accountants om meer waarde toe te voegen aan de dienstverlening voor hun klanten: het brengt ons in 2019. Hoe kunnen accountants zich voorbereiden op wat dit jaar gaat brengen?

Cloud, AI, real-time data, algoritmes…
… een paar woorden om je hoofd te doen spinnen? Volgens een recent onderzoek van Thomson Reuters gaf 95 procent van de ondervraagde accountants aan verandering in hun rol te verwachten als gevolg van technologie. Een verhoogde mate van digitalisering speelt natuurlijk al langer. Ook zullen andere traditionele activiteiten, zoals boekhouding en het verzamelen van gegevens, naar verwachting de komende tien jaar in toenemende mate worden geautomatiseerd.

Technologie, waaronder cloud-software, geautomatiseerde hulpmiddelen zoals chatbots, aangestuurd door kunstmatige intelligentie of statistische modelleringssoftware, zal over een paar jaar de norm zijn. Veel bedrijven zullen zich hierdoor wellicht overweldigd voelen en kijken naar hun accountant voor vertrouwd advies. Vandaar dat accountants in de voorhoede van deze veranderingen moeten inzetten op het begrijpen van deze nieuwe technologie om hun klanten goed te kunnen bedienen.

Evolutie van de 'traditionele' accountant
Ook in de financiële dienstverlening staat technologie niet stil. Recentelijk heeft de kennisgroep ‘Accountech’ van de Koninklijke Nederlandse beroepsorganisatie voor accountants (NBA) in kaart gebracht hoe nieuwe technologie het financiële landschap vormt. Dit rapport brengt de belangrijkste veranderingen in kaart en schetst de impact hiervan op het werkveld van accountants. Wat opvalt in het rapport is de notie van digitale ontwikkelingen die al volop in het bedrijfsleven worden gebruikt, maar dat de groep van mkb-accountants aangeeft dat de sector nog weinig merkt van deze vernieuwingen.

[avg-advertorial slug=”kom-naar-accountancy-expo-2020″] 
Buiten kijf staat dat de belangrijkste trends voor accountants toch wel digitalisering en automatisering zijn. Door het automatiseren van bepaalde processen of analyses kunnen accountants werkzaamheden efficiënter uitvoeren. Omdat de komende jaren veel taken geautomatiseerd worden door technologie, dienen er zich nieuwe mogelijkheden aan, waardoor accountants hun 'traditionele' rol te buiten kunnen gaan. Veel van de accountants waarmee we samenwerken, omarmen deze trend en beginnen nieuwe diensten aan hun portfolio toe te voegen, met het doel een one-stop-shop te worden voor financiële dienstverlening. 

Kortom, accountants zullen zich steeds strategischer gaan opstellen. Kijkt u al op welke wijze u nog meer waarde kan bieden aan uw klanten? Heeft u ook de nodige soft skills om te slagen en uw klanten te behouden? 

Nieuwe skills voor nieuwe tijden
Het overwinnen van de nieuwe technische uitdagingen en uitbreiden naar financieel advies vereist een nieuwe reeks vaardigheden. Geert Dekker sloeg in het rapport Trends in Accountancy 2016-2017 al de spijker op zijn kop. In dit rapport wordt de rol van de mkb-accountant naar full-service financieel adviseur al voorspeld, maar concludeert hiernaast ook dat deze toekomst nog ver weg ligt voor accountants. Naar de woorden van auteur Geert Dekker in het artikel Adviestoekomst is ver, ver weg: "Hebben de aansporingen hun effect? Is de mkb-accountant inmiddels aan zijn nieuwe toekomst begonnen? De cijfers zeggen van niet."

Van professionele accountants wordt verwacht dat ze verder gaan kijken dan de cijfers. Ze zullen moeten samenwerken en dat betekent ook samenwerken met mensen op andere lagen in het bedrijf en buiten het bedrijf; de cijfers interpreteren en uitleggen; het geven van inzicht en informatie; organisaties helpen om korte- en langetermijndoelen te bereiken. 

Ik zou u willen aanmoedigen om de veranderingen die door technologie worden veroorzaakt te omarmen. Het kan tenslotte helpen om middels automatisering meer tijd vrij te maken, zodat u zich kunt richten op gebieden die niet kunnen worden gerepliceerd, zoals strategie, relaties, emotionele intelligentie en vertrouwen.

Als accountant kent u de financiële situatie van uw klant als geen ander en kunt u additionele diensten aanbieden die verband houden met nieuwe zakelijke kansen. U kunt bijvoorbeeld meedenken wanneer het de beste tijd is om in het bedrijf te investeren of wanneer extra middelen nodig kunnen zijn om werkkapitaal tekorten te overbruggen. Uiteindelijk, door het aanbieden van extra diensten, zien klanten hun accountant niet alleen als de 'number cruncher', maar als vertrouwde bedrijfsadviseur.

Rik Heintzberger is Head of Account Management bij fintech-kredietverstrekker Spotcap.

Lees ook: 5 ontwikkelingen in accountancy software

Gerelateerde artikelen