Verander Wwft-eisen in nieuwe marktkansen

De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) moet voorkomen dat mensen en bedrijven zwart geld witwassen of geld besteden aan terroristische activiteiten. Voor bedrijven die aan deze wet moeten voldoen, zorgt het vaak voor veel extra werk. Als u dat werk toch moet verzetten, waarom zou u het dan niet meteen als kans benutten?

 

De Wwft verplicht bedrijven de identiteit van hun klanten te controleren en na te gaan wie de ‘uiteindelijk belanghebbende’ van een transactie is. Vervolgens moeten ze controleren of er sancties tegen deze belanghebbende bestaan en of deze negatief in de publiciteit heeft gestaan. Voor het nagaan van de ‘uiteindelijk belanghebbende’ bestaan automatiseringsoplossingen. Daarmee wint u tijd, werkt u foutloos en voldoet u automatisch aan de laatste wetswijzigingen. En het biedt meer voordelen!

Als het dan toch moet…
Het inzichtelijk maken van relaties, wat Customer Due Diligence of Know Your Customer wordt genoemd, is een kwestie van (geautomatiseerd) data opvragen en analyseren. Als u die data verrijkt met big data, kunt u ze meteen voor meer doeleinden gebruiken. Het screenen van bedrijven in de media, het inzichtelijk maken van opmerkelijke situaties en het identificeren van natuurlijke personen is daarmee niet alleen een wettelijke verplichting – het kan ook iets opleveren. Als u precies weet wie uw klant is, biedt dit namelijk een aantal voordelen en mogelijkheden:

  • U kunt het bereiken van de eindverantwoordelijke persoon voor marketingdoeleinden strakker inregelen.

  • U kunt zich vergelijken met peer bedrijven in de markt en ontdekken welke topklanten zij hebben. Daarmee kunt u bepalen waar u potentiële nieuwe relaties kunt vinden.

  • Door externe (big) data in te winnen en te analyseren hoeft u een nieuwe klant die u wilt accepteren in de prospectfase geen irritante vragen te stellen. Als u uw wettelijke verplichtingen op een dergelijke gestructureerde manier uitoefent zonder uw eindklant ermee te belasten, komt dit uw imago ten goede.

Praktijkvoorbeeld. Een groot bouwbedrijf heeft hiermee zijn voordeel gedaan door met interne en externe data het risicoprofiel van alle onderaannemers in kaart te brengen – niet alleen bij het aangaan van een nieuwe relatie maar ook gedurende de werkzaamheden. Dit bedrijf verscheen nogal eens met negatieve berichten in de pers, maar sinds het op deze manier gestructureerd data verzamelt is dat niet meer voorgekomen. Opdrachtgevers weten nu dat zij alleen zakendoen met de juiste onderaannemers. Dat zorgt voor meer vertrouwen én voor meer business. Het levert dus ook extra omzet op!

Combineer interne en externe data
De kracht zit in de combinatie van externe data (en alle mogelijkheden van de vele duizenden bronnen) met interne data. Als een klant bij het zakendoen nog geen foute handelingen heeft verricht, wil dat niet zeggen dat het bedrijf dat in de toekomst ook niet gaat doen. Malafide bedrijven die een eerste bestelling doen, betalen vaak goed. De volgende keer plaatsen ze een grotere bestelling – en dan betalen ze niet. Door zoveel mogelijk externe data op te vragen en te analyseren kunt u het risico hierop zoveel mogelijk inperken. Als u toch data opvraagt en analyseert voor de Wwft – doe dan net even dat beetje meer? Het kan u véél meer opleveren.

Meer weten?
Voor meer informatie kunt u de wiki van Graydon over de Wwft1 lezen of de ePaper ‘Hoe voldoet u snel en efficiënt aan de Wwft’ 2 downloaden.

1 https://www.graydon.nl/wiki/wwft

2 https://www.graydon.nl/downloads/epaper-hoe-voldoet-u-snel-en-efficient-aan-de-wwft

Gerelateerde artikelen