Veel Nederlandse sectoren hard geraakt bij no-deal Brexit
Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van het ING Economisch Bureau. Deze landen hebben grote handelsstromen met het VK, waardoor ze meer last hebben van invoerheffingen dan andere Europese landen. Ook Malta doet veel zaken met het VK, maar dat gaat vooral om de dienstensector, waar invoerheffingen weinig effect op hebben.
Grenscontroles grootste kostenpost
ING verwacht dat grenscontroles een grotere kostenpost zullen zijn dan invoerheffingen. Uit onderzoek uitgevoerd door de Britse Freight Transport Association, blijkt dat elke minuut aan extra papierwerk aan de grens resulteert in 30 km extra file aan de Britse zijde van de grens. Ervan uitgaande dat deze vertragingen ook te verwachten zijn aan de Europese zijde van de grens, zullen bedrijven rekening moeten houden met een flinke stijging in transportkosten en verlening van levertijden. Hierdoor dreigt de handel in producten met lage marges onrendabel te worden.
Hardst geraakte sectoren
De sectoren die in Nederland het meeste last zullen hebben van een ‘no-deal’ zijn de automobiel- en agrarische sector. Dat zijn niet de sectoren met de grootste handelsstromen naar het VK, maar deze sectoren worden gekenmerkt door just-in-time leveranties en vers te leveren goederen. Dit maakt ze extra kwetsbaar voor vertragingen aan de grens die bij een no-deal zullen ontstaan. De invoerheffingen op handelsgoederen van en naar het VK zijn over het algemeen hoger dan gemiddeld.
Nederlandse bedrijven goed voorbereid
Uit klantbezoeken heeft ING de indruk gekregen dat Nederlandse bedrijven zich redelijk goed voorbereiden op een no-dealscenario. Zo hebben ze bijvoorbeeld gezorgd voor een extra grote grondstoffen- of onderdelenvoorraad. Bedrijven in de transportsector hebben voorbereidingen getroffen voor wat betreft douaneformaliteiten en clausules in contracten opgenomen voor het geval ze niet kunnen leveren bij een no-deal Brexit.
Dit is ook geen overbodige luxe voor een land als Nederland dat intensief handelt met het VK. De economen van ING hebben op een rijtje gezet welke bedrijfssectoren in Nederland en Europa het meest afhankelijk zijn van de eindvraag vanuit het VK. Zie hieronder het overzicht welke Europese landen het meest zijn blootgesteld aan het VK.