Veel bedrijven hebben spijt van doorgevoerde bezuinigingen
Bijna negentig procent van de Nederlandse bedrijven heeft de uitgaven verlaagd in de afgelopen anderhalf jaar. Tegelijk zijn bij ruim 43 procent de ambities toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van Pleo, een Europees netwerk voor uitgavenbeheer. Ze willen meer doen met minder geld, maar dat lukt nog niet.
- De meeste bedrijven hebben het laatste anderhalf jaar bezuinigd
- Maar bijna de helft van de bedrijven heeft spijt van besparingen
- Het lukt ze bijna niet meer om te groeien
- Terwijl ze hun ambities juist sterk hebben opgeschroefd
Bijna driekwart van de Nederlandse bedrijven die moeite hebben met groeien, noemen de stijgende kosten als belangrijkste reden. Ze zeggen daarnaast hinder te hebben van een tekort aan vaardigheden, macro-economische factoren, verloop onder werknemers en de verandering van kabinet.
Grote moeite om te groeien
Ondanks de bezuinigingen die bedrijven doorvoeren, zegt bijna de helft spijt te hebben van heeft van de omvang van hun bezuinigingsmaatregelen. Bedrijven die in het afgelopen jaar het meest op hun uitgaven hebben beknibbeld, hebben grote moeite om te groeien.
Twee derde van de leiders gaf aan dat ze betere uitgavenbeslissingen hadden genomen als ze meer inzicht hadden gehad in andere afdelingen en beter hadden samengewerkt. De helft van de bedrijven is ervan overtuigd dat slechte beslissingen over uitgaven te wijten zijn aan een gebrek aan communicatie, begrip van behoeften en samenwerking.
(tekst onder het blok)
Daarnaast merkt bijna de helft van de bedrijven (47,3%) dat de ontslagen die zij het afgelopen jaar hebben doorgevoerd, het moeilijker maken om in het gewenste tempo te groeien, vanwege een tekort aan vaardigheden en de tijd die nodig is om nieuw talent aan te nemen en in te werken.
Financiële afdeling niet betrokken
Ruim de helft (57,3%) gelooft dat samenwerking met andere afdelingen hen financieel succesvoller kan maken, omdat de financiële afdeling zelden betrokken is bij afdelingsbudgetten voordat deze worden ingediend.
Financiële teams op hun beurt klagen dat vooral als backoffice worden gebruikt, verantwoordelijk voor de financiële administratie, in plaats van ingezet te worden als strategisch adviseur.
Hernieuwd optimisme
Maar er is licht aan het einde van de tunnel, want ruim de helft van de Nederlandse bedrijven (53,3%) zegt een hernieuwd optimisme te voelen en heeft een sterke focus op groei nu de recessie achter ze ligt. Dit betekent dat bedrijven onder druk staan om meer te doen met minder, want besparingen worden niet teruggedraaid. Het realiseren van plannen voor groei moeten vooral plaatsvinden op het gebied van samenwerking.