Van urenfabriek tot bedrijf: 30 + 1 eindejaarstips voor accountants
Het is al november en voordat we met onze ogen knipperen is 2018 al weer voorbij. Veel zelfstandige accountants en financieel adviseurs hebben, of maken, geen tijd om plannen te maken voor het nieuwe jaar maar gaan gewoon door. Want er zijn deadlines, afspraken en 1001 andere dingen te doen. Maar als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Tijd voor een actieplan dus.
Dit is het advies van Bart van den Belt, bekend als spreker en oprichter van de Zakelijk Succes Academie.
‘Ondernemen is nou eenmaal iets dat in je bloed moet zitten,’ is een aanname die veelal wordt gebruikt om iemands succes dan wel falen te verklaren. Niet is minder waar, zegt Van den Belt. Zijn visie is dat ondernemen een vak is, en vakmanschap is een kwestie van het opbouwen van de juiste kennis, vaardigheden en ervaring. De ondernemersexpert zette 30 en 1 tips op een rijtje om in het nieuwe jaar de overgang te maken van urenfabriek naar bedrijf.
1. Neem een voorbeeld aan Warren Buffet, die het grootste deel van de tijd bezig is met het vergaren van inzichten. Begin met het inplannen van een volle dag om zelfreflectie te doen en je manier van werken onder de loep te nemen. Het levert altijd inzichten op die direct voor meer omzet en/of minder kosten zorgen.
2. Breng structuur aan in je groeiplan: het beste is om concreet enkele doelstellingen op te schrijven, wanneer je deze wil behalen en hoe. Hoe concreter je het maakt, des te gemakkelijker het zal zijn om tussentijds te meten of je op de goede weg zit.
3. Stuur op resultaat. Kijk welke verkoop- en marketingkansen je nog niet gepakt hebt. Vaak weet je wel dat ze er zijn, maar laat je ze door de waan van de dag links liggen. Dat betekent dat je dus gewoon geld mist! Je zal zien dat je in een dag veel kan bereiken wanneer je een bellijst maakt met (potentiele) klanten of relaties waar de omzet voor het oprapen ligt. Kleine moeite, groot resultaat.
4. Je onderneming kan niet harder groeien dan dat jij je ontwikkelt. Investeer dus in jezelf om nieuwe inzichten te krijgen, meer kennis op te doen en om beter te worden. Plan echt tijd in om webinars te volgen, een opleiding te gaan doen en om te praten met mensen uit je vakgebied.
5. Neem voor eens en altijd afscheid van hoofdpijndossiers. Lastig? Het helpt als je het gevoel voorstelt als je echt afscheid neemt van die ene klant, project of werknemer. Het vreet aan je en je doet er niks mee omdat het lastig lijkt, terwijl het je ondertussen veel negatieve energie kost.
6. Werk met de juiste mensen en investeer in een goede samenwerking. Het klinkt cliché, maar het zijn de kleine dingen die op de lange termijn het verschil maken. Het gaat erom dat mensen zich door jou gezien voelen en dat je oprechte interesse in hen hebt. Helemaal in een tijd dat het lastig is om aan goede mensen te komen zijn loyale medewerkers een luxe waar je zuinig op moet zijn.
7. Zijn je groeiplannen duidelijk? Zorg dan dat iedereen waarmee je werkt hetzelfde einddoel voor ogen heeft. En niet alleen het doel, maar ook hoe je dat doel wil bereiken. Veel ondernemers denken dat iedereen dat wel weet maar dat is niet zo. Plan ieder kwartaal een bijeenkomst om te vertellen waar jullie staan, welke prestaties er geleverd zijn en wat de uitdagingen zijn.
8. Kies voor het nieuwe jaar een gebied waarin jij je verder wil gaan ontwikkelen. Wil je meer weten over online marketing, programmeren of een nieuw boekhoudsysteem? Neem nu al actie zodat je een stok achter de deur hebt.
9. Als het kan, sluit je bedrijf dan tussen Kerst en Oud en Nieuw. Neem een adempauze en communiceer aan je klanten dat je er even niet bent. Het geeft je rust en het is goed om even afstand te nemen van het werk.
10. Maak een marketingplan voor 2019. De meest gemaakte fout is dat er geen marketingplan is. Het gevolg: veel extra kosten voor ad hoc activiteiten die uiteindelijk niet het gewenste resultaat leveren. Als je eenmaal een marketingplan hebt kost het je het jaar erop bovendien minder tijd om een nieuw plan op te stellen. Het hoeft geen heel boekwerk te zijn. Vat je doelstellingen, doelgroep en strategie op een A4 samen en werk de activiteiten daarna uit en maak een planning en budget. Je zal zien hoeveel tijd en geld het je kan besparen.
11. Wie wil verkopen moet etaleren. Veel mensen zijn bang om geld uit te geven aan marketing uit angst dat het niks oplevert. Het gevolg is dat er halfslachtige pogingen gedaan worden om ‘iets met social media’ te doen, er hier en daar een advertentie wordt geplaatst en dat men aan het einde van de rit inderdaad niks bereikt heeft. Online marketing is een slimme manier om te beginnen. Het voordeel is namelijk dat je de resultaten kan volgen en dat je waar nodig bij kan sturen. Begin met een kleine investering in online marketing, evalueer en ga verder. Doe je echter helemaal niets aan marketing, verwacht dan ook geen spontane groei in je verkopen.
12. Stop.met.alles.zelf.willen.doen. Goed dat je de touwtjes in eigen handen wil houden maar je kunt jezelf en je onderneming er letterlijk en figuurlijk mee verstikken. Het gaat vaak om kleine klusjes die bijna geen tijd lijken te kosten maar uiteindelijk ben je toch de helft van je tijd bezig met werk dat niet direct gericht is op het behalen van je doelstellingen.
13. Neem tijd voor je klanten! Veel ondernemers zijn met van alles druk behalve met hun, o jaaa, klanten. Kijk eens naar afgelopen week en zet op een rijtje hoeveel tijd je nou echt met klanten bezig bent geweest.
14. Je weet het vast maar je doet het niet: een duidelijke keuze maken wie je doelgroep is en hierop focussen. Het is eng, maar het is nog veel enger om het niet te doen. Als je iedereen aan wil spreken bereik je uiteindelijk niemand. Kies een focus doelgroep en maak hier een duidelijke omschrijving van. Wees ook eerlijk naar jezelf: is ieder bedrijf of iedere consument nou echt je potentiele klant?
15. Geef de klant alleen wat hij nodig heeft. Niet wat jij wil of wat je denkt dat de klant wil. In de manier waarop je dat doet is het goed de verwachtingen te overtreffen, maar kom niet met diensten of producten alleen omdat jij die graag wil verkopen. Plan een gesprek in met klanten om erachter te komen waar zij echt behoefte aan hebben. Waar liggen de pijnpunten en waar kunnen zij hulp gebruiken?
16. Richt een salesproces in, hoe klein je onderneming ook (nog) is. Dat scheelt tijd, geeft overzicht en komt professioneler over. Maak bijvoorbeeld een standaard offerte en begeleidend schrijven, contract en bevestigingsmail.
17. Meestal blijft het bij een voornemen, maar onderhoud systematisch het contact met je klanten. Plan iedere twee weken een dag in dat je alleen klanten gaat bellen. Een nieuwe klant binnenhalen kost tenslotte meer tijd en geld dan bestaande klanten houden.
18. Ga eens na of bestaande klanten ook nieuwe klanten kunnen aanbrengen. Of bezoek eens een beurs waar je klant aanwezig is om te zien of er andere bedrijven zijn in dezelfde branche waar je iets voor kan betekenen.
19. Zet op papier welke problemen je oplost voor de klant. Maak het echt zo concreet mogelijk. Dus niet: we maken de jaarrekening op tijd, maar bijvoorbeeld: we zorgen dat klant X zijn bedrijf kan laten groeien doordat we hem helpen met te sturen op cijfers.
20. Schrijf op waar je onderscheidend vermogen ligt ten opzichte van andere bedrijven die in dezelfde markt werken. Lastig, maar verhelderend. Een handig hulpmiddel is de Golden Circle van Simon Sinek. Hierin begin je met te formuleren waarom je doet wat je doet, wat je doet en hoe je het doet.
21. Huur adviseurs in voor vaardigheden in specifieke gebieden waar je niet bekend bent. Ondernemers willen vaak alles zelf uitvinden, maar er zijn zo veel specialisten die veel meer ervaring en kennis hebben en deze graag delen.
22. Er is geen probleem dat niet opgelost kan worden en de enige garantie die je hebt, is dat er zich altijd nieuwe problemen blijven voordoen. Het belangrijkste is daarom om altijd, altijd, door te blijven gaan.
Bovenstaande tips hebben invloed op je dagelijkse processen om als ondernemer en als bedrijf te groeien. Het begint natuurlijk allemaal met goed leiderschap, of je nu vanaf een rommelige zolder of een flitsend kantoor werkt. De volgende tips hebben daarom betrekking op jouw rol als leider van je bedrijf.
23. Iedere ondernemer begint omdat hij een goed idee of een inzicht heeft. Vaak vergeet je dat na verloop van tijd maar het is wel jouw visie. Zorg ervoor dat je visie helder en zichtbaar blijft in alles wat je doet, zegt en laat zien.
24. Als je werknemers hebt, creëer dan een heldere cultuur en structuur: wees duidelijk waar jullie als bedrijf voor staan, hoe je wil dat mensen met elkaar en met klanten omgaan en hoe processen lopen.
25. Geef mensen autonomie zodat ze hun eigen creativiteit en kennis kunnen inzetten om naar het einddoel te werken.
26. De eerste stap naar leiderschap is problemen oplossen. Dan ben je in de ogen van je werknemers en klanten een echte leider.
27. Wees je er als leider van bewust dat mensen bij jou werken voor zichzelf, niet voor jou.
28. Plezier in werken in jouw onderneming moet een resultaat zijn, geen doel.
29. De beste leiders zijn zichzelf maar het is goed om ook verschillende leiderschapsstijlen te kunnen hanteren: leiden, delegeren, begeleiden en steunen.
30. Respect kun je verdienen, vertrouwen moet groeien.
Plus 1 tip
De belangrijkste tip is: doen! Je kunt duizenden tips lezen maar daar alleen wordt je niet beter van. Het gaat erom dat je de mouwen opstroopt, uit je comfortzone komt en veranderingen doorzet. Kies voor het nieuwe jaar enkele tips en ga hiermee aan de slag. Want van goede voornemens alleen is nog nooit iemand beter geworden.