Van schoenendoos tot aangifte. Deel 1

In mijn contacten met accountants- en administratiekantoren wordt de metamorfose van traditionele productiefabriek naar een meer adviserende rol van de boekhouder/accountant meer en meer duidelijk. Een verbetering voor iedereen. De tijd dat maar klakkeloos werd geklopt en jaarrekeningen werden aangereikt aan ondernemers zonder de o zo belangrijke, zo niet essentiële, persoonlijke toelichting lijkt toch echt weg te vagen. Goed nieuws!

Wat me persoonlijk bezig houdt, is hoe de kantoren die metamorfose ondergaan en aanpakken. Als je in een dergelijk traject terecht komt, is het van belang in te zien welke processen plaatsvinden, hoe kunnen deze anders, zijn de mensen hier op voorbereid, hoe manage ik dat etc. In een vierdelige blog-serie wil ik een aantal persoonlijke ervaringen met jullie delen.

Van schoenendoos tot aangifte anno 21e eeuw

Klant levert de schoenendoos aan, boekhouder/accountant klopt de bonnetjes over in een boekhoudpakket/administratiesoftware. Vervolgens wordt elk kwartaal met de klant even meegekeken bij de BTW-aangifte en dan in kwartaal 1 weer de bekende stress om de jaarrekening in orde te maken. Hoe dat vaak gaat is ook best opmerkelijk. Velen draaien vanuit het boekhoudpakket de kolommenbalans uit en kloppen de getalletjes over in de al dan niet zelfgemaakte excel-jaarrekening-generator. Men wijzigt links en rechts nog wat datums en teksten en de jaarrekening is klaar en wordt als concept aangeboden aan de klant. Dan komt de klant nog met een paar bonnetjes die vergeten zijn….oeps…. Nu moet alles weer opnieuw. Als dan echt alle bonnetjes zijn verwerkt, kan de jaarrekening definitief naar de klant worden gestuurd en zijn we klaar. Er zijn gelukkig ook kantoren die wel met de klant een afspraak maken om deze jaarrekening door te spreken en toe te lichten. Vele klanten zijn immers niet of nauwelijks bekend met het fenomeen ‘jaarrekening-lezen’. Een vak apart. En daar komt dan die adviserende rol. Nu onderscheidt de echte moderne innoverende boekhouder/accountant zich van zijn/haar achterblijvende vakbroeders/-zusters. Hij/zij vertelt zijn/haar klant dat die op zijn marge moet gaan letten en hoe hij dat kan doen. Dit gaat vergezeld van to-the-point pakkende adviezen die direct door de klant worden begrepen en in de praktijk te brengen zijn. Dan zijn we goed bezig.

Zoals je ziet, is er voor degenen die zich nog in deze fase bevinden – en dat zijn er wat mij betreft nog schrikbarend veel – nog best wat ‘te halen’. In deel 2 vertel ik verder over dit onderwerp.

[Eric Vermeulen, oprichter/eigenaar Osirius]