Van Big Data naar Good Data

Hoe bedrijven de overstap maken van Big Data naar Good Data

Adriaan Hoogduijn CEO van Hyarchis

Big Data is een buzzword geworden waar geen bedrijfstak meer aan ontkomt. Of het nu gaat om hypotheekadvies of vastgoedwaarderingen, de verwachting is dat Big Data traditionele bedrijfsmodellen radicaal op de schop zal gooien. Lang heeft het bedrijfsleven daarom geleefd volgens het adagium ‘meer is beter’. De verzameldrift die hieruit volgt, komt echter steeds meer onder vuur te liggen. Langzaam lijkt een besef te dagen dat met de hoeveelheid informatie de waarde hiervan niet per se toeneemt. Steeds meer organisaties nemen hierdoor afscheid van Big Data en omarmen het principe van Good Data.

Big Data is een noodzakelijke voorwaarde voor automatisering en robotisering. Dit heeft doorgaans betrekking op processen of vakgebieden die intensieve menselijke inspanning vergen. Niet alleen in de productiesector, maar ook in de financiële dienstverlening is robotisering hard in opmars. In de accountancymarkt kun je hierbij denken aan partijen als Klippa en Hyarchis die documentverwerking automatiseren met het oog op respectievelijk procesautomatisering en regulatory compliance.

De plicht tot dataminimalisatie
De verzameldrift heeft geleid tot de opeenhoping van enorme hoeveelheden gevoelige consumentendata. Veel van deze data is verzameld toen de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en het schandaal rond Facebook-Cambridge Analytica nog ver in de toekomst lagen. Met andere woorden, toen de principes rondom het verzamelen van Big Data vorm kregen, was privacy nog een onderbelicht thema. Maar in deze tijd van wettelijke vastgelegde consumer consent en de verplichting tot dataminimalisatie, is Big Data voor veel organisaties ineens een risico geworden. Zoals blijkt uit de spraakmakende AVG-boetes voor onder meer Booking.com en het UWV, is het soms beter om bepaalde consumentendata helemaal niet in bezit te hebben. Data die er niet is, kan ook niet uitlekken, misbruikt of gestolen worden.

Beperkte return of investment
Meer nog dan om de risico’s die een overvloed aan data met zich meebrengen, maken veel organisaties zich zorgen over de kosten voor het efficiënt beheren van data. Om Big Data in te zetten voor automatisering is de kwaliteit, consistentie en compleetheid van deze data van groot belang. Vooral de kosten voor het onderscheiden, opschonen en structureren van zogenaamde ‘bad data’ lopen al snel in de papieren. Van al het werk dat nodig is om bedrijfsprocessen te automatiseren met behulp van Big Data, wordt naar schatting 80% besteed aan het opschonen en voorbereiden van de benodigde data. Kortom, om een hogere return on investment te krijgen op het verzamelen van data moet de kwaliteit bij de intake worden verbeterd. Dit is waar Good Data een belangrijke rol gaat spelen.

Good Data
Good Data is informatie waarin de behoeften van consumenten, bedrijfsleven en toezichthouders harmonieus worden samengebracht. Consumenten willen vooral de controle houden over de eigen data, terwijl bedrijven zo veel mogelijk inzicht in bijvoorbeeld kooppatronen of het risicoprofiel van consumenten willen verkrijgen. Toezichthouders zien ondertussen toe op de steeds striktere naleving van wet- en regelgeving. Harmonie in het samenbrengen van deze soms tegenstrijdige belangen ontbreekt vooralsnog. Dat komt grotendeels doordat de verzamelwoede rondom consumentendata vooruitloopt op de wetgeving die dit probeert te reguleren. Met name in de financiële sector leidt dat tot problemen. Uit onderzoek dat Hyarchis heeft gedaan voor het marktrapport Regulatory Technology in de lift blijkt bijvoorbeeld dat slechts 15% van de financiële instellingen het gevoel heeft grip te hebben op haar historische klantdata.

De ontwikkeling van Big Data is goed te vergelijken met de historische ontwikkeling van de landbouwsector. Naarmate de wetenschap en de technologie zich verder ontwikkelden, is de landbouw steeds e ciënter geworden. De schaalvergroting die hierdoor plaatsvond, heeft geresulteerd in een massale bio-industrie. Die maximaliseert de beschikbare hoeveelheid voedsel, maar wel ten koste van de wereldgezondheid. Op eenzelfde manier als de landbouw steeds milieubewuster wordt, zal ook dataverzameling een nieuw evenwicht moeten vinden. Het principe van Big Data heeft de grenzen van gezonde schaalbaarheid bereikt en de ontwikkeling in de richting van Good Data is hierdoor onomkeerbaar geworden.

Regulatory Technology
Kijkend naar wat de beweging van Big Data naar Good Data betekent voor de accountancysector, zie ik een aantal belangrijke veranderingen. Allereerst zal er veel meer aandacht komen voor de onboarding van nieuwe klanten. Daarbij komt niet de hoeveelheid data, maar veel meer de kwaliteit van data centraal te staan. Is het risicoprofiel van een klant volledig? Sla je als kantoor een ongemaskeerd paspoort op in je klantdossier? Is de opdrachtbrief wel door alle betrokken partijen ondertekend? Zulke checks helpen om de dossierstructuur van het allereerste begin goed in te richten en voorkomen non-compliance in een later stadium.

Dit brengt me op de tweede belangrijke ontwikkeling, namelijk meer focus op regulatory compliance. Nu de AFM heeft aangekondigd het toezicht op kleinere kantoren te intensiveren, zal er meer aandacht komen voor de aanwezigheid van juiste data en de afwezigheid van verkeerde data. Waar de toezichthouder eerder vooral de grotere accountantskantoren in het vizier had, zal de regeldruk in de komende jaren steeds sterker gevoeld worden bij kleinere kantoren. De AFM heeft aangekondigd dat de doorberekende toezichtkosten jaarlijks met zo’n 40% zullen stijgen. Hierdoor ontstaat niet alleen druk op de naleving van wet- en regelgeving, maar eveneens op de automatisering van regulatory compliance. Het is dan ook geen verassing dat Regulatory Technology (Regtech) een van de snelst groeiende fintech-domeinen is. Deze technologie richt zich momenteel nog hoofdzakelijk op de bancaire wereld en het vermogensbeheer, maar zal in de komende jaren z’n intrede doen in de accountancymarkt. Met Hyarchis geven we actief vorm aan deze ontwikkeling door regulatory compliance in te bedden bij het onboarden, monitoren en reviewen van klantgegevens.

Dit artikel verscheen ook in het magazine ’Toekomst van de accountancy’. U kunt het volledige magazine hier downloaden.