Update Novak Kwaliteitshandboek

Op vrijdag 23 september 2016 verschijnt een update van het Novak Kwaliteitshandboek. De update betreft de handboekdelen Kantoor, Klein kantoor, Administratieve dienstverlening en Samenstellingsopdrachten.

Het Novak Kwaliteitshandboek is een praktisch digitaal hulpmiddel met instructies, voorbeelden en modellen voor het stelsel van kwaliteitsbeheersing van kleine en middelgrote accountantskantoren.

De update bevat diverse aanscherpingen in de werkaanpak voor de uitvoering van samenstellingsopdrachten (in zowel instructies als modellen). Deze werkaanpak is vorig jaar geïntroduceerd en beschikbaar gekomen in de update van juni 2015, waarbij een splitsing is aangebracht tussen werkzaamheden in het kader van de administratieve dienstverlening (om te komen tot een uitgewerkte kolommenbalans) en de feitelijke samenstellingsopdracht conform Standaard 4410. Inmiddels is NBA Handreiking 1136 beschikbaar, is ruim een jaar praktijkervaring opgedaan met de nieuwe werkaanpak en heeft de Novak-redactie positieve terugkoppelingen ontvangen van kantoren die deze aanpak hanteren en dit jaar zijn getoetst.

In het deel Administratieve dienstverlening is het werkprogramma op een aantal punten verder aangescherpt. Tevens bevat de update een nieuw werkprogramma ‘ADV tussentijds’. Hiermee kunnen de specifieke werkzaamheden in het kader van de administratieve dienstverlening na het inboeken direct worden uitgevoerd. Hierdoor hoeft niet met de werkzaamheden te worden gewacht totdat het boekjaar is afgerond. De voorbespreking met de samenstellend accountant is uit het deel Administratieve dienstverlening verwijderd en is opgenomen in het deel Samenstellingsopdrachten.

In het deel Samenstellingsopdrachten is de omgang met significante aangelegenheden en dito oordeelsvormingen aangescherpt. Verder is de inventarisatie van significante posten uit het werkprogramma gehaald, wat het werkprogramma verder vereenvoudigt. Daarnaast is de ‘instructie discontinuïteit’ inclusief bijbehorend werkprogramma vereenvoudigd en meer in lijn gebracht met Standaard 4410. Ook de ‘instructie materialiteit’ is meer overeenkomstig Standaard 4410 geformuleerd, waarbij een materialiteitsberekening optioneel is. In de procedure ‘toetsing vaktechnische kwaliteit op opdrachtniveau’ is een opsomming van kerndocumenten opgenomen welke minimaal dienen te worden afgetekend door de accountant. Ten slotte is de ‘instructie dossiervorming’ aangescherpt in lijn met NBA Handreiking 1136. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen aspecten die altijd uit het dossier dienen te blijken en aspecten die uit het dossier moeten blijken als de omstandigheid zich voordoet. 

In de delen Kantoor en Klein kantoor is een nieuwe instructie opgenomen inzake persoonsgegevens. Ook zijn enkele instructies aangepast in verband met het rapport ‘In het publiek belang: het kan echter beter!’ en is de ‘checklist risicoprofiel en beoordeling integriteit cliënt’ vernieuwd. De checklist is een beschrijvend document geworden. Een dergelijk document is bijvoorbeeld ook beschikbaar voor de bedrijfsbeschrijving. Enerzijds kan zo informatie gemakkelijker worden vastgelegd en geactualiseerd, anderzijds kan het profiel zo beter worden gebruikt in een cliëntdossier aangezien het een opdrachtoverstijgend document betreft.

Bij het verschijnen van de update komt een handleiding beschikbaar om abonnees te helpen bij de verwerking. In deze handleiding wordt de update meer in detail beschreven.

Voor vragen over het Novak Kwaliteitshandboek kan een e-mail worden gestuurd naar redactie@novak.nl. Meer over het Novak Kwaliteitshandboek leest u hier.

Gerelateerde artikelen