Uitstraling importheffing op Chinese stekkerauto’s
China en de Europese Unie staan op gespannen voet over de invoerheffingen op Chinese elektrische auto’s. Volgende week reist de Chinese minister van Handel naar Brussel voor gesprekken met de Eurocommissaris voor Handel, Valdis Dombrovskis. China is namelijk fel tegen de extra heffingen en dreigt met vergeldingsmaatregelen, zoals het invoeren van heffingen op Europees varkensvlees en zuivel. Dat meldt het ANP.
- strengere duurzaamheidsrapportage vanaf 2024
- china verzet zich tegen EU-invoerheffingen
- mogelijke heffingen op europees varkensvlees en zuivel
De verhoogde heffingen kunnen niet alleen een negatieve impact hebben op Chinese autofabrikanten, maar ook op Europese exportmarkten. Spanje en Duitsland hebben zich al kritisch uitgelaten over de situatie. Spaanse premier riep woensdag op tot een compromis om een handelsoorlog te vermijden. De Duitse auto-industrie maakt zich zorgen over Chinese tegenmaatregelen die Europese autobouwers kunnen raken; China is een belangrijke afzetmarkt voor Duitse auto’s. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Importsector
De oplopende risico’s op handelbelemmeringen kan voor Nederlandse economie gevolgen hebben. De import van elektrische auto’s uit China is de laatste jaren namelijk toegenomen. In 2023 importeerde Nederland voor 1,1 miljard euro aan elektrische auto’s (inclusief hybride) uit China. Dit is een dertienvoudige stijging ten opzichte van 2022, zo meldt het CBS. In 2023 was 16% van de geïmporteerde hybride en volledig elektrische auto’s van Chinese origine. Dit is een toename vergeleken met slechts 3% in 2022. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Doorvoer
Naast de Nederlandse markt is een groot deel van de Chinese import bestemd voor doorvoer. Ongeveer twee derde van de uit China geïmporteerde elektrische auto’s is niet voor de Nederlandse markt bestemd. Deze auto’s vallen onder de categorie quasi-doorvoer (doorvoer in buitenlands eigendom -redactie).
Chinese aandeel in Nederlandse vergroening
Toch is China niet de grootste leverancier van duurzame auto’s. Duitsland blijft de grootste leverancier met een importwaarde van 4,3 miljard euro in 2023. Buiten de doorvoer is China de vierde leverancier voor Nederland in 2023, na onder meer Duitsland en Zuid-Korea. Wel verwachten sommige experts dat de Chinese elektrische auto’s verder marktaandeel zal winnen. Omdat de elektrificatie van het wagenpark door zal zetten –begin 2024 was ruim 1 op de 7 personenauto’s in Nederland een volledig elektrische of hybride auto– zullen Chinese auto’s in een deel van deze vraag kunnen voorzien. Van alle nieuw verkochte personenauto’s in 2023 was 68% elektrisch of hybride.