Tweeten, liken, delen. Accountants hebben wel wat beters te doen. Toch?

'Laten we er maar mee stoppen, het levert toch niets op’, aldus een directeur van een MKB-accountantskantoor die ik onlangs sprak. Een jaar eerder was hij na lang wikken en wegen overstag gegaan om Facebook, Linkedin en Twitter te gaan gebruiken. Met name Facebook was een plek waar ze als accountant niet thuishoorden, vond hij. Nauwelijks volgers, nauwelijks respons op berichten. Zonde van de tijd. Het is een trend die ik meer waarneem bij MKB-kantoren: online gaan ‘omdat we er toch wat mee moeten’, om vervolgens na een tijd teleurgesteld af te haken. Dus rijst de vraag: Horen accountantskantoren nou thuis op sociale media of niet?

Extra hulpmiddel richting advieskantoor

Het korte antwoord luidt ‘ja’. Tenminste, als kantoren behoefte hebben aan een extra middel om hun naamsbekendheid te vergroten, zich te positioneren als een spin in het web aan ondernemers in de regio en om beter te weten wat speelt bij (potentiële) klanten. Het past naadloos bij de omslag naar advieskantoor waar veel accountants middenin zitten. Immers; adviseurs weten wat er speelt bij hun klanten. Daarvoor kun je koffie met hen gaan drinken (en blijf dat ook vooral doen). Maar sociale media maken het een stuk makkelijker op de hoogte te blijven en ‘haakjes’ voor contact te vinden.

Twee kanttekeningen en de oplossing

Er is alleen wel een kanttekening. Of twee, eigenlijk. De eerste: Doe het goed, of anders helemaal niet. En daaruit voortvloeiend: Het kost tijd om het goed te doen. Niet meer dan een half uur per dag, maar toch.

Doe het goed

Wat houdt dat in, goed? Een aantal dingen:
1. Volgen en gevolgd worden. In die volgorde. Om bereik te creëren, moet je eerst volgers hebben. En om volgers te krijgen, is de slimste route zelf te gaan volgen. Bestaande klanten liggen voor de hand. Maak daarnaast een ‘verlanglijstje’ van bedrijven waarmee u zaken wilt doen. Grote kans dat ze terug gaan volgen. Vergeet ook niet relevante de netwerken en brancheorganisaties.
2. Word de spin in het ondernemersweb en laat betrokkenheid zien. Bericht dus niet alleen over het eigen kantoor en het laatste fiscale nieuws. Tweet over wat gaande is in de regio en zet posts op Facebook over die ene, succesvolle ondernemer die een award won en deel de uitnodiging voor de bijeenkomst van een lokaal ondernemersnetwerk op Linkedin. Ook een idee: check af en toe bij de KvK of er nog nieuwe ondernemers bij zijn gekomen en bericht daarover.   
3. Deel relevante content. Dat vergroot de kans aanzienlijk dat het gelezen en gedeeld wordt. Lijstjes werken hierbij goed. ’10 tips om te besparen op uw wagenpark’ worden beter gelezen dan ‘Wilt u besparen op uw wagenpark? Wij helpen u graag!’ Mensen klikken hier sneller op, waarna ze uiteraard worden doorgelinkt naar de website.

Het kost tijd

De meeste MKB-accountantskantoren hebben geen marketing- en communicatieadviseurs in huis om social media te beheren. Uitbesteden kan, maar is duur. Dus wie gaat dat declarabele half uur per dag opofferen om de social media bij te houden? Precies op dit punt zie ik goede intenties vaak stranden. Een slimme oplossing is om stagiaires aan te nemen. HBO- marketing- en communicatiestudenten staan te trappelen om een socialmediastrategie te ontwikkelen voor een bedrijf. Laat hen vervolgens ook de uitvoering ervan op zich nemen. Het enige wat het kantoor nog hoeft te doen, is duidelijke doelen en kaders stellen over onder meer de tone of voice. Hun uitstraling en reputatie hangen er tenslotte vanaf.

Onderscheidend vermogen

Het goede nieuws voor kantoren die een slimme sociamediastrategie hanteren is dat nog weinig andere kantoren het doen. Het maakt u dus niet alleen een beter advieskantoor, het onderscheidt hen ook van de concurrent. Reden genoeg om de stelling ‘dat social media niks voor accountants is’ nog eens kritisch onder de loep te nemen. 
  
[Saskia Kerkhof werkt als adviseur en trainer bij Client Matters. Zij helpt onder meer accountantskantoren om hun geschreven en gesproken klantcommunicatie duidelijker en klantvriendelijker te maken. Voor accountants is dit een belangrijk middel richting hun doel om zich te onderscheiden als advieskantoor van de toekomst. Meer weten? Kijk op www.clientmatters.nl.]