Tweede editie InSite Accountancy in teken van helden

De tweede editie van het digitale magazine InSite Accountancy, een cocreatie van AFAS Software en uitgeverij Wolters Kluwer, is vandaag online gepubliceerd. Het nummer staat in het teken van ‘Helden in accountancy'.

Ondanks slechte publiciteit heeft accountancy óók zijn helden. Het zijn AA’s of RA’s die erin slagen om de financiële held van hun klant te zijn. ‘Helden in accountancy’ wordt in deze nieuwe editie van InSite vanuit diverse invalshoeken aangevlogen.

Jan de Groot en Kees Tebbens (De Meerse Accountants Associatie) bijten het spits af. Volgens hen laat het management van bedrijven zich nog veel te vaak leiden door het grootboek in plaats van dat er diep in de operationele processen wordt gekeken. ‘Juist daar zijn grote slagen te maken en kun je voor de ondernemer echt het verschil maken’, geeft De Groot aan. Voor hun grotere klanten zetten ze daarom queries in; gerichte onderzoeksvragen die ze loslaten op de data van die klant. Dat levert regelmatig uitkomsten op waarvan de klant acuut rechtop gaat zitten. ‘Kortom, niet sturen op aannames, maar op feiten!’ is zijn devies. De ‘Top 10 van Klanten’ is in die zin ook zo’n bekend misverstand, merkt hij op: ‘Ondernemingen hebben zelf een lijstje met de veronderstelde top 10 van hun klanten. Als wij datzelfde lijstje maken op basis van de harde cijfers, zie je dat die twee lijstjes vrijwel nooit met elkaar overeenkomen.’ Volgens InSite Accountancy paktDe Meerse hier een heldenrol, omdat zij foutieve aannames ontmaskert en de accountantsvinger precies op de zere plek legt in de operationele processen van de klant.

Jan van Setten, roots in de accountancy, ‘enter-trainer’ en onder meer bekend van zijn boek ‘De klantenfluisteraar’, beklimt in dit nummer het podium als klantdeskundige in de relatie accountant ‒ klant. Hij geeft 7 tips mee waarom de klant afscheid van de accountant neemt. Uiteraard bedoeld ter reflectie, niet om ze toe te passen! Zo is gebrek aan inlevingsvermogen een belangrijke reden waarom een klant afhaakt. Van Setten: ‘Laten blijken dat je geen kaas hebt gegeten van de business van je klant is een beproefde manier om van hem af te komen. Want daarmee zeg je eigenlijk: ‘Ik wil graag jouw accountant zijn, maar van je business heb ik de ballen verstand en ik wil er niks van weten ook.’

Gerelateerde artikelen