‘Accountant moet vreemde balanspost ophelderen’
Zaaknr. 19/508
De voormalige klant wil eigenlijk dat de AA de post corrigeert en met een nieuwe jaarrekening komt. Maar dat is iets waarvoor de Accountantskamer niet kan zorgen, waarschuwde de voorzitter.
Eind 2017 stapte de klant over naar een andere accountant. Die deed in de loop van 2018 navraag over de post 'algemene kosten' ter grootte van 27.000 euro. Welke boekingen stonden daar tegenover, wilde hij weten. Antwoord kreeg hij niet, maar had hij al wel, bleek uit zijn verhaal.
Die 27.000 euro bleken geen kosten te zijn maar extra pin-opnames van 'bevriende webshophouders', zo gaf de klager zelf aan. “U speelde eigenlijk voor bank'', reageerde een van de leden van de Accountantskamer. “Een vreemde gang van zaken.'' Toch had de accountant gewoon antwoord moeten en kunnen geven, zo gaf de klager aan. Want in 2017 had de administrateur van de VOF zelf al aangegeven dat er iets niet klopte in de kas.
'Rammelende administratie'
Er klopte heel veel niet in de kasadministratie, zo reageerde de beklaagde accountant. De administrateur van de VOF gaf aanvankelijk aan dat het wel degelijk betalingen waren waarvan de bonnen later zouden komen. Bijna een jaar nadat de relatie met het beklaagde accountantskantoor is beëindigd, blijkt wat er daadwerkelijk achter stak. In de opdrachtbevestiging staat duidelijk dat de administratie intern geboekt wordt, zei de advocaat van de beklaagde. Van die gegevens is de accountant vervolgens afhankelijk.
Volgens de advocaat ligt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de gegevens dus bij de klant zelf. Hierin is de VOF zelf tekortgeschoten. “Van de accountant mag verwacht worden dat hij adequaat reageert'', zei de advocaat. Dat deed hij door telkens navraag te doen over de rammelende kasgegevens. “Deze constructie met bevriende webshophouders kan mijn cliënt niet worden aangerekend.''
De uitspraak: Accountant valt rommelend kasboek niet te verwijten