Tuchtklacht tegen accountant na vraagtekens bij factuur

'Ze rekende drie uur voor scannen van de mail en bestanden opvragen', aldus de klager.

Zaaknr. 20/907

Wrevel over een onduidelijke urenverantwoording leidde tot een stap naar de Raad voor Geschillen en naar de Accountantskamer. Vooral omdat de klager, een bureau voor psychologen en orthopedagogen, zelf nauwgezet haar uren moet bijhouden.

De urenregistraties in de zorgwereld zijn berucht vanwege het tijdrovende karakter. En sommige zorgmedewerkers moeten zelfs tot op de minuut nauwkeurig bijhouden wat ze doen. Groot was dan ook de verbazing bij de directeur van een bureau voor psychologen en orthopedagogen uit Tilburg toen de factuur van de accountant op de mat viel. 

Het bureau had het jaar ervoor juist een nieuwe manier van registratie ingevoerd waardoor de controle ook sneller kon. Zo was de verwachting althans. De controle is nodig om subsidies te verantwoorden. De accountant declareerde 35 uur werk zonder dat de specificeren. Er werd dringend verzocht om een urenspecificatie, maar toen die eenmaal binnen was, escaleerde de zaak. 

“Het was een hele vreemde manier van verantwoorden. Wij moeten het bijhouden tot op de minuut en hier worden grofweg hele uren afgerond'', zei de klagende directeur op de zitting bij de tuchtrechter. ,,In de gedrags- beroepsregels zie ik dat je mag verwachten dat een accountant dit zorgvuldig doet en niet zomaar een inschatting maakt. En als ze het allemaal niet zo nauw neemt, wat zegt dit dan over de kwaliteit van de verklaring van de accountant?'' Zo rekende ze drie uur voor 'scannen van de mail en bestanden opvragen'. Ook werd voor een dagdeel van 8.15 tot 14.00 uur domweg zeven uur gerekend.

Intern document
De accountant had een intern document gestuurd toen om een urenspecificatie gevraagd werd. ,,Ik wilde niet wachten met reageren'', zei de beklaagde AA. Ze verkoos op dat moment snelheid boven zorgvuldigheid omdat ze niet wilde dat de boel escaleerde. Tevergeefs, zo bleek haar al snel. 

,,Op de urenspecificatie kwam meteen de reactie dat als dit niet veranderde er een klacht tegen mij bij de Accountantskamer werd ingediend.'' Pas toen klagers de Raad voor Geschillen inschakelde kwam ze met een betere specificatie. Maar ook dat wordt haar verweten: dat ze de oorspronkelijke specificatie aanpaste. Het viel de leden van de Accountantskamer op dat beide partijen geen poging hebben gedaan er uit te komen. De klager stelt dat hij de accountant wel mailde dat hij er uit wilde komen, maar dat de dreiging met een incassobureau hem rauw op het dak viel. 

Maar de eerste dreiging kwam juist van de kant van de klager met de eis de factuur aan te passen omdat de accountant anders voor de tuchtrechter gedaagd werd. Een voorzichtige poging van een van de leden van de Accountantskamer om beide partijen aan de overlegtafel te krijgen, strandde op de zitting. Klager en beklaagde staan binnenkort ook al tegenover elkaar bij de Raad voor Geschillen.

De uitspraak: Klacht over urendeclaratie ongegrond

Gerelateerde artikelen