Tuchtklacht door fout accountantskantoor wordt op zitting geschikt

Een tuchtzaak na een dure fout van een accountantskantoor werd nog op de zitting zelf geschikt.

Door Michiel Satink

Zaaknr. 21/1557

Bij een klant van accountantskantoor Accon avm werd in 2020 geconstateerd dat door een foute berekening jarenlang aan werknemers van dat bedrijf te veel loon is uitbetaald. De fout was ontstaan op de afdeling Werkgeversservice van Accon en werd netjes aan de klant gemeld. Die klant verwachtte echter een voorstel tot vergoeding van de schade ,,en dat kwam niet. Dat ben ik niet gewend'', zei de klagende directeur vrijdag op de tuchtzaak. kernvraag in deze tuchtprocedure is waar de grenzen liggen van de verantwoordelijkheid van de betrokken AA.

De misschien wat te algemeen opgestelde opdrachtbevestiging van Accon zal intern nog wel onder de loep genomen worden, zo viel uit opmerkingen van de jurist van het kantoor op te maken. Leden van de Accountantskamer merkten op dat voor de klant niet duidelijk was dat de accountant wiens naam – en handtekening – onder de opdrachtbevestiging stond, niet verantwoordelijk was voor de loonadministratie. Ook uit de facturen bleek dat niet. Maar had de bewuste klant niet het overleg moeten aangaan in plaats van meteen naar de tuchtrechter te stappen? En had hij niet geld bij de werknemers zelf terug kunnen vragen? ,,Moet ik mijn werknemers demotiveren door te zeggen: ik krijg nog 5.000 euro van je?'' reageerde de klager.

Onderhandelingen
Het bedrijf claimt vele duizenden euro's schade te hebben geleden. Alleen al het teveel betaalde loon was ruim 13.000 euro. Het tegenvoorstel voor een schadevergoeding van Accon van 1.000 euro stak daar wat karig tegen af. Maar het was slechts een 'openingsbod' waar Accon een reactie op had verwacht. Dus vroeg de voorzitter of beide partijen niet alsnog, op de gang, tot een schikking konden komen? Wonderwel lukte dat al binnen enkele minuten. Voorwaarde voor Accon was dat daarmee de klacht is ingetrokken, hetgeen de klager bevestigde. De Accountantskamer kan in zo'n geval nog wel 'in het algemeen belang' beslissen toch te oordelen over de klacht, maar ze besloot dat niet te doen. De zaak is hiermee afgedaan.

Gerelateerde artikelen