Trends en ontwikkelingen binnen het financieringslandschap
Door Niels Turfboer, Spotcap
Klanten hebben een toenemende behoefte aan verbeterde dienstverlening met meer snelheid en efficiëntie. Dit zorgt ervoor dat banken zich wenden tot de expertise van FinTech-bedrijven, waardoor zij zich ontwikkelen van ‘product-bedrijf’ naar ‘platform-bedrijf’. Dankzij de samenwerkingen met FinTechs bieden traditionele partijen namelijk niet meer alleen een product aan, maar veranderen zij in platforms die in meerdere financieringsbehoeftes voorzien.
Collaboration trend zet zich voort
De groeiende behoefte naar samenwerkingen binnen de sector vertaalt zich ook door in de cijfers. Zo geeft meer dan 75% van de FinTech-bedrijven aan dat zij openstaan voor samenwerkingen met traditionele financiële spelers, aldus het recent uitgebrachte ‘World FinTech Report 2018’, gebaseerd op onderzoek uitgevoerd door Capgemini.
Banken beschikken over enorme klantenbestanden, maar kunnen door gevestigde systemen en de bedrijfscultuur niet altijd even flexibel schakelen om de klant efficiënt te bedienen. FinTechs, daarentegen, bieden de klant innovatie en snelheid in dienstverlening, maar beschikken niet over hetzelfde klantenbestand en de historie van de grootbanken.
Samenwerkingsvormen als Lending-as-a-Service
De samenwerkingen tussen financiële spelers kunnen oneindig veel vormen aannemen. Denk hierbij aan een vermogensbeheerder die investeert in een peer-to-peer platform. Of een FinTech-financier die zijn technologie in kredietanalyse met een traditionele financiële partij deelt. Dit laatste is momenteel de meest invloedrijke trend in het financieringslandschap: Lending-as-a-Service. In Lending-as-a-Service (LaaS) verzorgen de innovatieve financiële spelers de technologie van krediet afhandeling voor een traditionele banken.
Strijd om digitaal talent intensiveert
FinTechs die blijven samenwerken, innoveren en talent aannemen, zullen waarschijnlijk de grootste stappen zetten. Zij zijn dan ook, net als banken en andere organisaties, constant op zoek naar het beste tech-talent. Een vooruitziende blik is echter cruciaal als men toptalent wil binnenhalen, aangezien vraag en aanbod ver uit elkaar liggen. Een belangrijke ontwikkeling binnen de sector is bovendien dat de samenstelling van teams steeds diverser wordt. Studies tonen ook aan dat teams met voldoende diversiteit in expertises betere financiële resultaten opleveren.
Machine learning wordt meer mainstream
Artificial Intelligence (AI) opent nieuwe deuren voor bedrijven om hun klanten beter te begrijpen. Geen wonder dat financiële dienstverleners tot de meest enthousiaste adoptanten van deze technologie behoren. Machine learning kan bedrijven helpen sneller en beter geïnformeerde beslissingen te nemen, van het volgen van klantgedrag tot het aanbieden van de best passende producten. Bij kredietverstrekkers liggen de grootste kansen van machine learning in zelf optimaliserende krediet- en risicoanalysemodellen.
De sector is voortdurend in beweging, waarbij innovatie de enige constante is. De trend van ‘collaboration’ voert de boventoon, waarin partijen profiteren van elkaars expertise. Dit levert gezonde concurrentie en diepere financiële inzichten op, wat leidt tot verbeterde financiële producten en dienstverlening waarbij de klant centraal staat. Het aangaan van nieuwe samenwerkingen, optimaliseren van systemen en het aantrekken van verschillende expertises zijn aan de orde van de dag. Een ding staat vast: FinTech blijft dominant in de trends en ontwikkelingen binnen het financieringslandschap.
Dit artikel is geschreven door Niels Turfboer, managing director voor Spotcap Nederland en Verenigd Koninkrijk. Niels heeft bijna 20 jaar ervaring in financiële dienstverlening. Zo heeft hij onder meer in Nederland en Frankrijk bij ABN AMRO en ING gewerkt. Voorafgaand aan Spotcap was hij werkzaam bij MarketInvoice, een van de grote FinTechs gericht op het MKB in Londen.