Toeslagen Intermediairs geven Belastingdienst laagste waardering
De Fiscale Monitor meet percepties en gerapporteerd gedrag van belastingplichtigen, douaneklanten, toeslaggerechtigden en dienstverleners over het functioneren en het imago van de Belastingdienst, waardering van de dienstverlening, het aangifteproces, belastingmoraal en compliance.
Net als in 2014 wordt de fiscus met een gemiddelde van 6,4 gewaardeerd. Rapportcijfer functioneren Belastingdienst 2015:
• Douane
Van alle doelgroepen geven Douaneklanten het hoogste rapportcijfer over het functioneren van de Belastingdienst. Net als in 2014 geven zij een 7.0.
• Fiscaal Dienstverleners
Het oordeel over het functioneren van de Belastingdienst onder Fiscaal Dienstverleners is 6.5. In 2014 was dit 6.4.
• Ondernemers
Het rapportcijfer dat ondernemers geven aan het functioneren van de Belastingdienst is licht gestegen van 6.7 naar 6.8.
• Particulieren
Particulieren beoordelen het functioneren van de Belastingdienst met een 6,3. In 2014 was dit een 6,4.
• Toeslagen Intermediairs
Het algemeen oordeel over het functioneren van de Belastingdienst onder Toeslagen Intermediairs is gestegen van 5,7 in 2014 naar 5,9 in 2015. Hoewel het rapportcijfer is gestegen t.o.v. 2014, is dit de doelgroep met de laagste score.
• Toeslaggerechtigden
Het oordeel over de Belastingdienst onder Toeslaggerechtigden bedraagt 6,1. Dit cijfer ligt lager dan het cijfer in 2013, toen ontving de Belastingdienst van Toeslaggerechtigden een 6,3.
Waardering vooringevulde aangifte (VIA)
Verder blijkt uit de Fiscale Monitor onder meer dat het overgrote deel van de belastingplichtigen dat gebruik maakt van de online aangifte voorziening bekend is met de VIA. Bijna alle gebruikers van de VIA waarderen deze dienst neutraal t/m zeer positief. 99% van de gebruikers van de online aangifte voorziening maakt gebruik van de VIA.
Imago van de Belastingdienst
Deskundig, betrouwbaar en streng. Dat zijn de imagoaspecten die de respondenten het meest van toepassing vinden op de Belastingdienst. Het aspect transparantie vinden belastingplichtigen, toeslaggerechtigden, douaneklanten en dienstverleners het minst van toepassing. Verder is het imago over de hele linie vrijwel gelijk aan 2014.
Gebruik Berichtenbox
Het gebruik van de Berichtenbox is toegenomen ten opzichte van het gebruik in 2014. Toeslaggerechtigden maken meer gebruik van de Berichtenbox dan particuliere belastingplichtigen. Bij beide groepen is de tevredenheid over de Berichtenbox hoog.