Tips voor de accountant als ‘Superheld van Morgen’

“Met technologie kunnen accountants expertise en diensten op maat aanbieden en tegelijkertijd veel dagelijkse taken digitaliseren. Het is wel belangrijk om vandaag te beginnen met deze verandering.”

Dit vertelt Jarno Van Hurne, Solution Marketing Director bij Exact in een toelichting op de Autumn release.

Achtergronddienst
Realiteit is dat accountants nog steeds bezig zijn met handmatig administratief werk, al dan niet via uitbesteding. Jarno is er sterk van overtuigd dat de boekhouding snel evolueert naar een soort achtergronddienst: "Je zult zien dat accountantskantoren de komende twee jaar digitaal boekhouden omarmen en afzien van handmatige verwerking.”

CFO van MKB
De 'Accountant als Superheld van morgen', zoals Jarno de koplopers in de branche noemt, voegt waarde toe en is binnen tien jaar de externe CFO voor het MKB. Hij biedt een breed spectrum van (betaalbare) adviesdiensten aan. “Denk aan advies en begeleiding bij het lezen en interpreteren van de automatisch verwerkte gegevens. Ondernemers kunnen zo betere zakelijke beslissingen nemen op het gebied van belastingen, financiering, fusies en overnames, en investeringen. Dit advies wordt verrijkt door de kennis en het inzicht van de accountant dat voortkomt uit het toezicht op meerdere bedrijven.”

3 essentiële eigenschappen
Welke nieuwe vaardigheden heeft de accountant van morgen nodig? Jarno belicht drie essentiële eigenschappen die accountants moeten versterken, al dan niet via een opleiding.

Uitleg en interpretatie van gegevens 
“Vertaal cijfers naar relevante informatie. Leg dus uit wat de omzet betekent en gebruik deze interpretatie om het ideale groeipad van de klant te beschrijven. Voorspel de toekomst van zijn bedrijf aan de hand van data-analyse.”

Interpersoonlijke vaardigheden 
“Werk niet alleen vanuit kantoor, maar kom echt in contact met de klant om een waardevolle bedrijfscoach te zijn. Dit vereist kennis van goed samenwerken, discussies voeren en zelfs beïnvloedingstechnieken.”

Branchekennis
“Om uit te groeien tot bedrijfsadviseur is kennis van de branche waarin klanten opereren belangrijk. Ken de trends en uitdagingen van je klanten en hun branche en begrijp de veranderingen die hun bedrijfsvoering kunnen beïnvloeden.” 
.
Praktische stappen richting waardecreatie
Jarno ziet drie veelbelovende ontwikkelingen die accountants nu kunnen oppakken op weg naar No Hands Accounting, of te wel automatisch boekhouden. Daarmee ontstaat tijdwinst en informatie voor goed advies.

●    Real-time facturatie 
Klanten sturen facturen en delen deze ook automatisch met hun accountant. Deze gegevens worden zonder manuele tussenkomst verwerkt.
●    Real-time bankieren 
Er zijn nog veel handmatige interventies voordat een betaling door de bank is verwerkt. Denk aan invoeren, controleren en matchen. Dit handmatige werk is te automatiseren, wat op kleine schaal al wordt gedaan. Hier is echter nog veel tijdswinst en efficiëntie te behalen.
●    Machine-learning 
Zijn alle gegevens digitaal, dan kunnen die via machine learning automatisch worden verwerkt. En het systeem leert zelf van zaken die nog handmatig worden gedaan, zodat ze de volgende keer wel automatisch gaan. Maar dat is niet alles: er ontstaan via data-analyse nieuwe inzichten. Dat zijn de bouwstenen voor advies van de accountant aan de cliënt als ‘Superheld van morgen’

Als je digitalisering voor je wilt laten werken, is het advies van Jarno duidelijk: "Begin klein, maar begin nu. We weten dat het moeilijk is, zeker voor traditioneel georganiseerde kantoren. Daarom hebben we samen met koplopers in de branche het accountancy groeimodel ontwikkeld dat deze transformatie ondersteunt."

Benieuwd naar de nieuwste innovaties voor accountants- en administratiekantoren? Bekijk de video.

Gerelateerde artikelen