Tijdswinst boeken bij financieringsaanvragen?
Maar dat hoeft niet natuurlijk. Dat kan ook veel sneller. Ook bij een bank. Welk bedrag heb je nodig? Waarvoor heb je dat nodig? Hoe onderbouw je dat? Hulpvragen die andere adviseurs je ook al vaak genoemd hebben.
Maar waar boek je nou echte tijdswinst?
Vaak hoor ik dat een ondernemer wel wacht waarmee de bank aankomt!? “Ik heb ze verteld hoeveel ik nodig heb, toch?”
De vraag
Maak zelf een financieringsopzet en noem niet alleen bedragen. Wil je een lening? Bepaal een looptijd bij de financieringsbehoefte. Banken doen dat ook. Machines financier je korter dan een bedrijfspand. Denk ook vast na over de rentelooptijden van de lening(en).
Wil je een rekening-courantkrediet? Onderbouw de behoefte met een onderbouwde liquiditeitsprognose. Denk ook al vast na over de (bancaire) zekerheden die je wél of niet wilt geven. Geef de bank van tevoren aan wat discussie-, maar zéker ook breekpunten zijn. Duidelijkheid bij de voordeur.
Doe je dit niet en wacht je de bancaire offerte af, dan is het voor de betreffende accountmanager erg veel werk om intern (nieuwe) aanpassingen te bewerkstelligen.
Tijd en energie die je hem/haar kunt besparen, is ook in jouw voordeel!
Wanneer je dan daarna in gesprek gaat met de bank, vraag er dan ook direct jouw financiële adviseur bij. Bijvoorbeeld jouw financieel directeur, de accountant of een andere expert. In één bijeenkomst bepaal je dan de tijdslijnen.
De agenda’s
Vraag in deze bijeenkomst aan de bankier welke informatie hij/zij allemaal nodig heeft. Vaak is dat een standaardsetje van gegevens, zoals jaarcijfers, rentabiliteits- en liquiditeitsprognose, taxatierapporten, debiteuren- en voorraadlijsten etc.
Vraag daarna aan de (externe) adviseurs hoeveel tijd zij nodig hebben om die informatie op te leveren. Concreet en op de week nauwkeurig.
Vraag daarna weer aan de bankier of hij/zij alsdan tijd inruimt voor de eerste analyse van de aangereikte stukken en vraag wanneer je hun bankvragen kunt verwachten. Concreet en op de week nauwkeurig.
Het is dan cruciaal om te vragen naar de bankvragen, dus niet naar de vragen van alleen de accountmanager. De accountmanager moet hier de tijd nemen om de vragen van al zijn collega’s te verzamelen (kredietanalist, kredietbeoordelaar, compliance-officer etc.).
Hiermee voorkom je dat het na deze bijeenkomst een soort van “ping-pong wedstrijd” wordt waarbij aanvullende vragen en gesprekken veel vertraging veroorzaken.
Daarna is het belangrijk dat jouw (externe) adviseurs op het tijdstip van de bancaire vragenlijst weer beschikbaar zijn voor de beantwoording van die bankvragen. Plan dat!
Dit alles klinkt erg gedetailleerd en misschien zelfs kinderachtig, maar geloof mij…….
Op dit punt is niemand concreet genoeg en gaat er ontzettend veel efficiency verloren.
[Door: Frank Wijn. Frank Wijn is oprichter van Heldergeld (2008). Hij heeft zijn sporen ruimschoots verdiend als belangenbehartiger van benadeelde en ambitieuze ondernemers. Als een ondernemer willens en wetens fors is benadeeld door de grootbanken, heb je zijn aandacht en indien gewenst, ook zijn steun. Daarnaast schrijft Frank columns, geeft hij trainingen en treedt hij op voor ondernemersverenigingen. Meer weten? Kijk op http://www.heldergeld.nl/.]