Tientallen klanten klagen Bunq aan om onveilig bankieren
Twee advocaten en een jurist stappen mogelijk binnen enkele dagen namens een groep van tientallen klanten van onlinebank Bunq naar de rechter. Deze klanten werden slachtoffer van phishing en leden volgens jurist Chizki Loonstein samen miljoenen euro’s schade. Ze verwijten Bunq onzorgvuldigheid.
- Opvallend veel klanten van Bunq zouden slachtoffer worden van oplichterstrucs
- Media melden dat veiligheidsmaatregelen van Bunq minder zijn als die van andere banken
- Bunq legt de verantwoordelijkheid voor schade door oplichters bij de klanten zelf
Vrijdag meldden NOS en NRC na onderzoek dat opvallend veel klanten van Bunq door oplichterstrucs hun geld verliezen. Beveiligingsmaatregelen die andere banken wel hebben, ontbreken bij Bunq en klanten worden in de regel niet gecompenseerd, aldus die mediaberichten.
In een paar dagen heeft zich een groep van ongeveer veertig tot vijftig gedupeerden gemeld, volgens Loonstein. Bij veel van hen “staat het banksaldo op nul”, aldus de jurist. “Als bBnq op onze aanstaande sommatie om de gedupeerden volledig schadeloos te stellen niet reageert, zullen wij de groep op zeer korte termijn bijstaan in een gerechtelijke procedure tegen bunq.”[tekst loopt door onder het blok]
De Nederlandsche Bank (DNB) is vorig jaar voor de tweede keer in minder dan een jaar in het ongelijk gesteld in een rechtszaak tegen onlinebank bunq. De rechter in Rotterdam heeft twee boetes verlaagd die de toezichthouder eerder aan bunq oplegde vanwege tekortschieten bij het tegengaan van witwassen
De wet beschouwt de consument als een leek, legt Loonstein uit. “De professionele partij, zoals de wet een bank noemt, moet er van alles aan doen om een consument te waarschuwen: trap er niet in.” Andere banken maken daarom reclame over hoe klanten wel of niet moeten handelen om oplichting te voorkomen, geeft de jurist als voorbeeld. [Artikel gaat verder na de advertentie]
Goed adviseren betekent uw cliënten informeren over relevante informatie en evenementen. Attendeer de CFO’s uit uw netwerk daarom op CFO Day, hét jaarlijkse event voor CFO’s op 30 mei in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk.
‘Pronken met anders zijn’
“Bunq pronkt juist met het feit dat zij anders zijn dan anderen”, stelt Loonstein. De bank had een voorbeeld kunnen en moeten nemen aan veiligheidsmaatregelen die bij andere banken wel in acht worden genomen, stellen de belangenbehartigers.
Veel van de gedupeerden schamen zich erover dat ze in deze situatie terecht zijn gekomen, zegt Loonstein. De advocaten en de jurist spreken van geldbedragen van “vele tienduizenden euro’s per geval” die criminelen de klanten van bunq afhandig hebben gemaakt. “Onze oproep is echt: meld je en schaam je niet. Het zijn de criminelen en de bank die zich moeten schamen.”
‘Veiligheid de hoogste prioriteit’
Bunq wil niet reageren “op een ‘mogelijke’ rechtszaak waarvan wij geen details kennen”. De bank benadrukt dat veiligheid bij Bunq “de hoogste prioriteit” heeft. “Daarom gebruiken wij geavanceerde technologieën zoals AI, biometrische beveiliging en beveiligde communicatie.”
De enige manier om slachtoffer te worden is door zelf je persoons- en inloggegevens af te staan, aldus de bank. “Omdat dit vaak telefonisch gebeurt zeggen we sinds het begin: wij bellen je nóóit.”
De Nederlandsche Bank (DNB) had onlinebank bunq niet mogen verbieden kunstmatige intelligentie in te zetten bij het screenen van klanten voor de bestrijding van witwassen. Daarover heeft de toezichthouder een gevoelige nederlaag geleden bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).