Teveel personeelsverloop: uw eigen schuld

"Mensen gaan niet op zoek naar een andere baan, maar naar een andere baas!"
Recent onderzoek  van approvedindex bevestigt deze oude wijsheid nog eens. 
Van de ca 1500 ondervraagden geeft bijna de helft (42%)  toe wel eens een andere baan gezocht te hebben  vanwege een onuitstaanbare leidinggevende. En bijna een op de drie is nog steeds niet tevreden over de huidige baas. Slechte managers zijn er bijna overal. 41% van de deelnemers klaagt dat zij geen erkenning krijgen voor hun werk, en 40% heeft teveel op zijn of haar dak gekregen.
 
De onvermijdelijke management-professor, om commentaar gevraagd, meent dat die hoge percentages geen verrassiung mogen zijn. “Immers, de meeste managers hebben daar nooit voor geleerd, en zijn zeker niet getraind om het beste uit hun mensen te halen.” De huidige trend om vooral te focussen op processen, procedures en resultaten  schenkt te weinig aandacht aan ‘ de mens’ die uiteindelijk een zware stempel drukt op de productiviteit en de effectiviteit van het werk.
 
Daarom is het zo nodig om leidinggevenden te trainen in ‘soft skills’. Driekwart van de ondervraagden zegt dat een goede persoonlijke relatie met de chef de motivatie om het werk goed te doen enorm versterkt. Een op de drie zegt zelfs dat een vriendelijke baas belangrijker is dan ‘job satisfaction’ an sich.
Helaas voor die medewerkers stelde een ander recent rapport , van het Chartered Institute of Personnel and Development, dat de kwaliteit van de gemiddelde manager op dit terrein de laatste tien jaar niet verbeterd is. 
 
Nog steeds worden mensen meestal gepromoveerd tot ‘manager’, omdat ze in een ander (vaak meer technisch) vak excelleren. Dat zou ook verklaren waarom ze zo vertrouwen op ‘mechanistische’ sturing…
 
Gerelateerde artikelen