Termen als ‘vertrouwen’, ‘trust’ en ‘betrouwbaar’ worden steeds vaker misbruikt
Onderzoek van het Chartered Institute of Management Accountants wijst uit, dat gebruik van het woord ‘trust’ in jaarverslagen de afgelopen tien jaar met een factor 8 is toegenomen.
Het lijkt erop dat het bedrijfsleven in zijn communicatie ongezond geobsedeerd raakt door begrippen als ‘vertrouwen’ en ‘betrouwbaar(heid)’, stelt Robert Philips, die voor CIMA het onderzoek uitvoerde en zelf de auteur is van het managementboek Trust me, PR is dead .
Helaas, concluderen CIMA en Philips op consultant-news.com, staan woorden niet altijd gelijk aan daden bij datzelfde bedrijfsleven. "Trust often spoken is trust rarely earned", citeert Philips een Engels gezegde. Wij houden het bij ‘praatjes vullen geen gaatjes’.
Uit een analyse van jaarverslagen van de FTSE 100 bedrijven over de afgelopen 10 jaar blijkt dat ‘trust’ in 2005 slechts 38 keer voorkwam, maar in 2014 al 317 maal.
Tony Manwaring, CIMA’s executive director of external affairs, merkt op: “Het concept ‘trust’ is altijd al misbruikt door sommige bedrijven, maar de laatste tien jaar is het echt een modeterm geworden. En dat is bizar, want ‘vertrouwen’ is niet iets waarover bedrijven enige directe control uit kunnen oefenen – het is op zijn best het resultaat van wat je als onderneming doet. Als boodschap aan het publiek werkt het dus nooit. Je kunt het woord nog zo vaak gebruiken – dat maakt niet dat de mensen je gaan vertrouwen!”
Zie ook de ophef over de meest recente Rabo-reclame, ‘aandeel in elkaar’….
Meer over minder misbruik van vertrouwen via www.consultant-news.com/