Technologie helpt de accountants, maar ook de fraudeurs
Bijna een op de drie fraudeurs maakt tegenwoordig dankbaar gebruik van nieuwe technologie, concludeert KPMG.
KPMG onderzocht wereldwijd gevallen van corporate fraude en stelt vast dat in 29% van de onderzochte gevallen de boeven gebruik maakten van de mogelijkheden van de modernste ICT. Dat is te lezen in het rapport Global profiles of the fraudster, dat daarnaast concludeert dat organisaties nog nauwelijks van diezelfde technologie gebruik maken om fraude op te sporen en te voorkomen.
Terwijl bijvoorbeeld Big Data technologie bij uitstek geschikt is, om te zoeken naar verdachte en ongewone activiteiten in de systemen van bedrijven en organisaties, en om deze 24×7 te monitoren, zegt partner Phillip Ostwalt, die leiding geeft aan het Global Investigations Network van KPMG. “Het vreemde is dat nog maar weinigen gebruik maken van de mogelijkheden die de technologie biedt – terwijl de fraudeurs elke nieuwe manier om zich onwettig te verrijken onmiddellijk lijken te benutten, door confidentiële data te stelen, cijfers te manipuleren en diefstal op allerlei manieren te verhullen.”
In zes van de tien gevallen in de VS was een zwakke interne control een van de factoren die fraude mogelijk maakten. In 56% van de gevallen was een interne dader of mededader betrokken, de helft uit leidinggevenden of directie. En meestal ging het om mannelijke medeplichtigen ( 66%), maar de vrouwelijke werknemers zijn ook hier in opmars ( 45%). Wereldwijd blijken vrouwen deel uit te maken van de helft van de frauderende teams, terwijl dat in 2010 nog maar 33% was. Dergelijke samenzweringen tussen boeven en medewerkers kostten bedrijven in de VS in 43% van de gevallen meer dan een miljoen dollar schade; fraudes door één persoon kwamen slechts in 22% van de gevallen even duur uit.
Meer onderzoeksresultaten en tips via kpmg.com.