Tariefdruk blijft knelpunt in sector transport en logistiek
Door duurdere brandstof en hogere lonen stijgen de kosten dit jaar naar verwachting met zo’n 3%. Hierdoor is verhoging van de prijzen nodig om de resultaten minimaal op peil te houden en dat is een uitdaging. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht transport en logistiek van ING Economisch Bureau.
Hogere tarieven
De afgelopen drie jaar profiteerde de transportsector van hogere volumes terwijl de kosten niet of nauwelijks stegen. Die tijd is nu voorbij. Zo maken de lonen van chauffeurs in het wegtransport met de nieuwe CAO als één van de eersten grote sectoren een sprong. Daarnaast betalen bedrijven meer voor brandstof dan in 2016. Ook in andere delen van de transport- en logistieksector is dit het geval. De kosten pakken daarmee gemiddeld naar verwachting tenminste 3% hoger uit. Dit lijkt mee te vallen, maar gezien de dunne marges en sterke concurrentie is dit al snel veel.
Rico Luman, sectoreconoom transport en logistiek: ‘In een hoog competitieve sector als transport en logistiek is continue efficiëntieverbetering vaak dé sleutel tot resultaatverbetering. Dit jaar hangt het af van de tariefverhoging of bedrijven de positieve lijn kunnen doorzetten.
Volume groeit over de hele linie
In volume gemeten blijft de transport- en logistieksector goed draaien. De sterkste toename is te zien in de luchtvaart die dit jaar met 5% groeit. Het wegtransport – dat jaren in de verdrukking zat – profiteert sterk van de goed presterende Nederlandse economie en ziet het volume dit jaar opnieuw met 2,5 groeien. Ook de binnenvaart groeit door met het binnenland als groeimotor.
Goed draaiende Europese economie meevaller
Waar binnenlandse markt de transport- en logistieksector op stoom heeft geholpen, was er internationaal onzekerheid. Een meevaller voor bedrijven is dat de Europese economie het boven verwachting doet. Dit is te merken in de Rotterdamse haven en op Schiphol en zorgt ervoor dat ook de internationaal georiënteerde logistieke dienstverleners optimistischer worden.