Subsidieregeling transportsector in de maak van 3,2 miljoen

Tot eind van de maand verzamelt de overheid reacties op SiLK.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontwikkelt een subsidie voor samenwerking in de logistieke keten van het wegtransport. Maar de Subsidieregeling Samenwerking in Logistieke Keten (SiLK) is nog niet van kracht geworden. Bovendien twijfelt de overheid nog of de regeling wel goed genoeg is.

De subsidieregeling is bedoeld om bedrijven in het wegtransport beter te laten samenwerken, zodat ze minder kilometers hoeven af te leggen. Het idee is dat de CO2-uitstoot daardoor vermindert.

Maar de overheid weet niet zeker of de regeling duidelijk genoeg is Daarom roept zij bedrijven op om hun mening over de SiLK te geven. Dat kan in een internetconsultatie, waar tot 30 juni kan worden gereageerd. Daarna spijkert de overheid de subsidieregeling definitief af.

Zoals het er nu uitziet wordt dit een potje van ruim 3,2 miljoen euro voor dit jaar (€ 3.267.000). De subsidie bedraagt 75 procent van de in aanmerking komende kosten, tot een maximum van een ton per bedrijf. Daarvan mag ten de helft van de kosten bestaan  uit inzet van “externe personen” (lees: consultants, IT’ers).

Uit het potje worden personeelskosten vergoed voor het uitvoeren van het project, zolang die direct voor het project worden ingezet. Het te vergoeden uurtarief is 60 euro. Ook kosten voor ingehuurde medewerkers voor het project, zoals IT’ers, interimmees of consultants. De vergoeding voor deze krachten gaat tot 125 per uur exclusief btw.

Zijn deze kosten lager dan 25.000 euro, dan wordt er niets uitgekeerd. Hetzelfde geldt als het aantal bespaarde kilomters in de samenwerking minder is dan 15.000 per jaar.

Investeringen in aanschaf, huur, onderhoud of vervanging van onroerende zaken komen niet voor subsidie in aanmerking.

Gerelateerde artikelen