Strategievorming en realisatie – Hoe kun je faciliteren?

Wat moet de mkb-accountant weten over strategievorming- en realisatie? Indien hij/zij wil slagen als adviseur: behoorlijk veel.

Een bedieningsconcept waar ontzettend veel behoefte aan is bij mkb-ondernemers is ‘controlling’, constateert de directeur van Van Hier Accountants. Ondernemers herkennen het doorgaans niet onder deze term, maar dit is wat ze willen: tussentijdse stuurinformatie op begrijpbare wijze gepresenteerd met hoogwaardige ICT-oplossingen.

In de serie ‘controlling voor mkb-accountants’ kijken we naar de praktische aspecten van controlling en hoe de accountant die kan toepassen bij zijn klanten. Het gaat niet alleen om diensten die de accountant letterlijk hoeft aan te bieden.  De artikelen zijn ook bedoeld om je als mkb-accountant te laten nadenken over je toekomstige rol: controller van de mkb-ondernemer!  

Lees hier: Deel 1: Controlling: De rol van de mkb-accountant

Strategieontwikkeling is in kleinere mkb-ondernemingen vaak losjes georganiseerd. De dga bedenkt iets en roept zijn mensen in om het te vertalen naar de praktijk. Groeit een onderneming, dan wordt het strategieontwikkelingsproces formeler. 

Een paar thema’s zouden wel in elke situatie voldoende aandacht moeten krijgen. Daaronder vallen de vraag in welke markten het bedrijf actief wil zijn en wat het bedrijf met de strategie aan waarde voor de klant toevoegt. En de vraag wat de kerncompetenties van het bedrijf zijn en in welke mate die door de strategie worden benut. 

Aan de adviserende financieel expert de taak om juist op deze aspecten de validiteit van de strategie en de aannames die daaraan ten grondslag liggen te toetsen. In het vorige deel van de serie stelden we al dat de strategie begint in de buitenwereld. Het doel van strategievorming is immers hetgeen wat bedrijven doen (en goed kunnen) af te stemmen op deze buitenwereld. Testen van aannames over deze externe omgeving (markten en klanten) is dan ook een kerntaak voor de adviserende accountant.

Wanneer er helderheid is ontstaan over de richting en aanpak, volgt de uitvoering. Ook hierin kan de accountant een belangrijke rol spelen.

Strategierealisatie

De implementatie is een uitdaging van formaat. In de strategieprogramma’s bij business schools en instituten is veruit de meest gestelde vraag: ‘hoe kan ik mijn strategie implementeren’? Een veelgehoorde klacht daarbij is: “We hebben onze strategie duidelijk aan iedereen in de organisatie gecommuniceerd, maar er gebeurt niets”. 

“Sommigen zoeken tevergeefs hun heil in een poging de strategie nóg duidelijker te communiceren”, zegt strategie-expert Martijn Rademakers. “Het effect daarvan is te vergelijken met zoiets als steeds harder en simpeler praten tegen iemand die een andere taal spreekt en iets niet lijkt te begrijpen. Hoe kunnen we de kans op het daadwerkelijk geïmplementeerd krijgen van een nieuwe strategie vergroten?”  

[avg-advertorial slug=”succesvolle-controller-in-5-dagen”] 

Volgens Rademakers is het daarvoor zaak om bewustzijn te ontwikkelen over in hoeverre de strategie écht geaccepteerd wordt binnen een spectrum van volledig omarmen tot slechts gedogen. De enige manier om dit echt goed te doen is door gesprekken met de teamleden te voeren, de mensen die ervoor kunnen zorgen dat het plan slaagt, en hun ervaringen en meningen heel goed te overwegen. De adviserende accountant kan dit in zijn/haar gesprekken met de dga’s kritisch te bespreken. Vinden die gesprekken plaats, in welke vorm, en leiden die tot de gewenste acceptatie? En hoe zit het met leiderschap? Dragen de leiders in de onderneming het verhaal goed uit en maken zij de uitvoering mogelijk? Op die manier wordt de strategie geloofwaardig en ontstaat vertrouwen over de koers en uitkomsten.

Wanneer de acceptatie geslaagd is, is het nog de vraag of de onderneming over de juiste competenties beschikt. Leren wordt steeds belangrijker voor bedrijven in de dynamische omgeving waarin zij opereren. Wat doet de onderneming om medewerkers op het gewenste niveau te krijgen? Wordt er voldoende geleerd in het bedrijf? Dit is een essentieel onderwerp om in ieder strategisch overleg mee te nemen. 

In een volgend deel bespreken we hoe kpi’s, stuurinformatie en rapportages kunnen helpen om de strategie executie te monitoren en bij te sturen. En hoe je dat dan het beste kunt inrichten en wat veelvoorkomende valkuilen zijn. 

Eerst kijken we naar waardecreatie, het bestaansrecht van ondernemingen, en wat adviserende accountants hierover moeten weten.

Lees hier: Deel 1: Controlling: De rol van de mkb-accountant

Gerelateerde artikelen