Storytelling voor accountants
Het is een klassiek beeld: de ondernemer die met een oude schoenendoos onder de arm aanklopt bij de accountant. Dit verandert steeds meer in dat van de digitale accountant die online samenwerkt met de ondernemer. Daarbij lezen apps voortaan bonnetjes en facturen in en verwerken die direct in de administratie.
Hoe houd je de ondernemer betrokken als het contact steeds meer via een beeldscherm verloopt? Met verhalen, zegt Tim van Leeuwerden. Hij is storytellingexpert en spreker tijdens Accountancy Expo op 21 juni 2021. Eerder studeerde hij af op zakelijke storytelling en ging hij het MKB hierover adviseren.
[avg-advertorial slug=”ontdek-waarom-storytelling-belangrijk-is-voor-jou-|-accountancy-expo”]
Wat is storytelling?
Wat houdt storytelling volgens hem in? Van Leeuwerden: “Ik zou eigenlijk willen beginnen met wat het niet is. Zo vertel ik mijn klanten altijd dat het iets anders is dan het verkopen van een slap praatje is of een trucje om mensen te verleiden. Dat is het niet en zo moet je storytelling ook niet invullen.”
Hij ziet storytelling juist als het bieden van transparantie. “Iedere accountant kent de slogan: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Met storytelling kun je het in tegenstelling tot de fiscus wél leuker maken. Je doet dat door inzichtelijk te maken waar een klant zich begeeft in het klantproces.”
Storytellingmethode
Gebruik je daarvoor een bepaalde storytellingmethode? Van Leeuwerden: “Je maakt bij storytelling een verhaal van het klantproces. Dit zijn geen verhalen die beginnen met ‘Er was eens …’ Wel kijk je terug op wat je al hebt gehad, sta je stil bij waar je nu bent en kijk je vooruit naar wat komen gaat.”
Ook is er, zoals in de oervorm van het verhaal, altijd een hoofdpersoon. “In clichétermen noem je dat de held. Voor de accountant is dat de ondernemer die centraal staat binnen het klantproces. Het gaat erom dat hij zich kan relateren aan het verhaal. En dat hij zich betrokken voelt bij het proces.”
Voorbeeld storytelling
Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Een voorbeeld dat zich opdringt, is elektronicareus Coolblue. Na het maken van een bestelling krijg je een video te zien over de reis die het pakketje maakt naar je voordeur. Van ‘beginbaas’ tot klantenservicemedewerker: het klantproces krijgt een menselijk gezicht.
Van Leeuwerden: “Dit is een goed voorbeeld van de toegevoegde waarde van storytelling tijdens het klantproces. Waar misschien niet iedereen gecharmeerd is van de joviale attitude van zo'n bedrijf, kun je niet ontkennen dat Coolblue op elk moment van de klantreis volledige transparantie biedt.”
Volgens de storytellingexpert kan dit leiden tot tevreden klanten. “Je weet op elk moment waar je aan toe bent en dat is wat klanten willen, ook in de accountancy. Dit, gecombineerd met een menselijke factor in het klantproces, maakt dat veel mensen het proces hoger waarderen dan dat van concurrenten.”
Storytellingworkshop
Coolblue is een retailbedrijf. Maar juist ook accountants kunnen volgens Van Leeuwerden hun klantproces vatten in een verhaal. Tijdens Accountancy Expo zal hij daar in zijn storytellingworkshop meer over vertellen. Zo zal hij met de deelnemers het klantproces vatten in een verhaal. Schrijf je hier in.
Van Leeuwerden denkt dat de digitale accountant hiermee nog meer waarde kan toevoegen. “Het is moeilijker om verbinding te voelen met een digitaal systeem dan met een mens van vlees en bloed. Dat maakt het des te belangrijker dat je met verhalen de klantervaring menselijk maakt.”