Stephan Burg (4C AA) over dashboards: “Accountants kunnen veel meer dan ze denken”

Accountantskantoren staan voor de uitdaging nieuwe diensten te ontwikkelen voor hun klanten, zoals dashboarding. De uitdaging daarbij zit niet in de technologie, maar in de mens. “Verandermanagement is het grootste obstakel”, zegt adviseur Stephan Burg.

[avg-advertorial slug=”kom-naar-de-accountancy-expo-op-18-juni-2019″]

Stephan Burg helpt vanuit zijn bureau 4C Accountantsadviseurs MKB-accountants de transitie te maken naar het digitale tijdperk middels strategisch advies en klassikale sessies. “Ik help klanten met het ontwikkelen van een meerjarenplan en vervolgens ondersteun ik in de uitvoering. Het liefst doe ik dat één-op-één, maar voor de hele kleine kantoren is dat vaak te kostbaar, dus voor hen heb ik klassikale sessies in het vak ‘Digitaal Optimaal Presteren’ (DOP’PEN).”

In deze sessies bespreekt Burg met accountants hoe hun klanten geautomatiseerd zijn en welke kansen er liggen. “In het MKB heeft misschien slechts één op de honderd klanten een KPI-dashboard. Die overige 99 willen het ook wel. Dat is latente vraag. En van welke dienstverlener is het nou logisch dat die het gaat leveren? Ik houd accountants voor dat het hun werk is de management informatie voor hun klanten te faciliteren met Business-Intelligence tools. Zo hebben we laatst Comandi voor een klant opgezet en die vond het fantastisch. Als ik dat concept introduceer bij accountants is er eerst twijfel of dit wel gaat aan slaan bij klanten. Waarom zouden wij dat moeten kunnen? vragen zij zich af. Ze kunnen juist veel meer dan ze zelf denken maar komen er te weinig aan toe door de hectiek van de dag.

Kennis die niet te automatiseren is

Een probleem is volgens Burg dat veel kantoren precies voldoende capaciteit hebben opgebouwd om het basale commodity-deel net op tijd klaar te hebben. Veel tijd en mensen voor het ontwikkelen van nieuwe diensten blijft er niet over. Daar staat tegenover dat het met tools als Comandi of Visionplanner steeds makkelijker wordt om de informatielaag in te richten. “Vroeger was het allemaal maatwerk per bedrijf”, aldus Burg. “Vandaag de dag heb je honderden klanten in je boekhoudsysteem hangen. Daar kun je met een dashboard-tool de management stuurinformatie-laag bovenop leggen. In de basis heb je nu per klant een dashboard beschikbaar. De enige vraag is hoe je het gaat verkopen aan die klant. Hoe zorg je dat hij daar gebruik van gaat maken?”

Een belangrijk vereiste is dat het een kwaliteitsdashboard is. “Het heeft geen zin om data te ontsluiten als je daar als accountant niet naar gekeken hebt. De ondernemer verwacht van jou dat wat er staat ook hout snijdt. De accountant heeft de kennis en vaardigheden in huis om dat dashboard van kennis te voorzien. En die kennis is niet te automatiseren. Een IBM Watson kan trendanalyses doen op basis van data, die je via een computer uitgerust met KI (Kunstmatige Intelligentie) kunt uitvragen. Maar uiteindelijk is de toegevoegde waarde van de accountant op lange termijn de vertaalslag maken van die data naar de informatiebehoefte van de ondernemer.”

De concurrentiestrijd aangaan met landelijke kantoren

De gemiddelde accountant kijkt doorgaans nog niet op zo’n manier naar zijn/haar praktijk, constateert Burg. De focus ligt vaak nog echt op het basale financiële en fiscale domein. Die focus moet verschuiven, ook om de concurrentie aan te kunnen met de landelijke kantoren. “De landelijke spelers hebben de afgelopen vijf jaar flink geïnnoveerd en zijn in staat te concurreren met de onderkant van de markt. Dat komt omdat ze met een cloud-label zijn gaan werken en bodemtarieven kunnen aanbieden; er komt nauwelijks een mens meer aan te pas. Kantoren van 1 tot 50 medewerkers kunnen mee gaan concurreren. Zij hebben het idee dat hiervoor een megainvestering vereist is, maar met een beetje volume betaal je per gebruiker hetzelfde als een grotere kantoor organisatie. Lang leve de cloud.”

De investering zit dus niet in geld, maar veel meer in verandermanagement. Burg: “Ben jij in staat je klanten gebruik te laten maken van het platform? De klant moet ook wennen: ineens komt de accountant met een KPI-dashboard met margeontwikkeling aan waarin hij branches vergelijkt. Dat is onverwachts: hoezo gaat het niet over de jaarrekening en aangifte? Hoezo gaat het opeens over de voor de klant belangrijke zaken? Ze zijn dan positief verrast. Het traditionele jaargesprek strookt niet met hun behoefte: ze willen ieder kwartaal horen of ze nog op koers zitten.”

Elke verandering begint bij de mensen. Hoe zitten zij in de wedstrijd? “Als je mensen niet mee hebt ga je geen meters maken”, aldus Burg. “Hier moet ieder kantoor mee beginnen: de mensen de urgentie laten zien om het businessmodel te veranderen. Zodra die mentaliteit er is, gaat er wat gebeuren.”

Voor kantoren die deze mentale slag echt niet zien gebeuren heeft Burg nog een alternatief in petto: de parallel organisatie. “Lanceer een cloud accountant label naast je bestaande kantoor. Dit laat je runnen door iemand die wel digitaal slagen wil maken en die gaat met de nieuwe propositie klanten binnenhalen. De voordelen van deze aanpak zijn dat je geen last van weerstand hebt en dat het afbreukrisico erg klein is. Als er na een of twee jaar niks uitkomt, kun je altijd nog de stekker eruit trekken”, besluit de verander-expert. “Maar die kans acht ik klein. De kans is groter dat je bestaande klanten ook over willen op je cloud label, zodat je het verder kunt uitbouwen en professionaliseren.”

 

 

Gerelateerde artikelen