Steeds meer MKB-accountants draaien rendabel
Van alle accountantskantoren in het Nederlandse MKB verwacht dertien procent dit jaar een negatieve netto winstmarge te realiseren. Dat blijkt uit de resultaten van het Exact MKB Barometer onderzoek.
Het is een daling ten opzichte van het voorgaande onderzoek in 2021, toen dit nog ruim een vijfde van de accountantskantoren betrof. Daarnaast verwacht bijna de helft (47%) dit jaar een positieve netto winstmarge te realiseren. Daarmee presteert de sector een stuk beter dan het MKB-gemiddelde van 38 procent.
Voor bijna de helft (48%) van de ondernemers in de accountancy is efficiënter werken dit jaar de grootste zakelijke uitdaging. Om bedrijfsdoelen in 2023 te behalen zet 43 procent van de accountantskantoren in op het automatiseren van bedrijfsprocessen. Het verminderen van administratieve handelingen is voor 53 procent van MKB-accountants een grote uitdaging.
Wat veertig procent ook lastig vindt is het bijhouden van wet- en regelgeving. Eveneens veertig procent van de respondenten geeft aan dat online samenwerking met klanten uitdagend is. 43 procent van de accountantskantoren wil daarop inzetten. Op de tweede plaats volgt het uitbreiden van het aantal medewerkers.
Om zich te onderscheiden van concurrenten zet 57 procent van de accountants in het MKB in op het leveren van kwaliteit. Steeds meer accountants zijn zich bewust van de adviesrol die ze kunnen vervullen voor het MKB. Ruim een derde van de respondenten geeft aan deze adviesrol verder te willen verdiepen in 2023.
Voor 62 procent van de MKB-accountants heeft digitalisering van het bedrijf in 2023 een hoge prioriteit. De helft (56%) van de accountants gelooft dat data-analyses tot betere zakelijke beslissingen leiden. Bijna de helft (45%) van de respondenten geeft echter aan dat data momenteel nog een beperkte rol in de organisatie speelt.
Twee derde van de accountantskantoren geeft aan dat verantwoord ondernemen een belangrijke bedrijfsdoelstelling is, iets meer dan het MKB-gemiddelde van 63 procent. Accountants in het MKB richten zich daarbij vooral op het steunen van lokale maatschappelijke doelen door middel van sponsoring en giften (29%), gevolgd door het verlagen van de CO2-voetafdruk (24%).