Steeds meer bedrijven gebruiken sociale media
Het gebruik door bedrijven van Twitter is minder gestegen, van 21 naar 30 procent. Voor grote bedrijven is het gebruikelijker om zich te profileren op sociale media dan voor kleine bedrijven.
Bedrijfstakken verschillen ook veel van elkaar op dit punt. Onder andere logiesverstrekkers, mediabedrijven en reisbureaus zijn er sterk vertegenwoordigd. In deze bedrijfstakken zijn bijna negen van de tien bedrijven aanwezig op sites als Facebook en LinkedIn. Ter vergelijking: onder vervoers- en opslagbedrijven is dit aandeel 38 procent.
Ook de werknemers zijn actiever op professionele sociale media. De 25- tot 45-jarigen vormen de belangrijkste groep. Van hen was 41 procent vorig jaar vertegenwoordigd op zulke sites. In 2012 was dat 21 procent. Dit zijn mensen die volop bezig zijn met hun carrière. Onder 20- tot 25-jarigen, mensen die beginnen aan hun loopbaan, steeg het gebruik van sociale media van 28 naar 35 procent.
Uit het CBS-onderzoek is ook gebleken dat messaging-diensten als WhatsApp en Snapchat inmiddels populairder zijn dan Facebook en Twitter. Die netwerken zien de laatste tijd meer oudere gebruikers komen, terwijl jongeren juist vertrekken.