SRA: Transportsector niet klaar voor gevolgen CSRD

Onbekendheid met de regels, gebrek aan data en angst voor extra kosten.

Transportondernemers krijgen te maken met een extra administratieve last als gevolg van CSRD-wetgeving en emissierapportageverplichtingen. Soms omdat zij zelf onder de CSRD vallen, maar in de meeste gevallen omdat zij deel uitmaken van een keten en/ of dienstverlener zijn van bedrijven die volgens de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) moeten rapporteren over emissies. 

Dit komt naar voren uit een onderzoek dat de SRA heeft laten uitvoeren samen met Topsector Logistiek. Vervoerders zijn onzeker over de financiële gevolgen van emissierapportages. Ook signaleert SRA dat er in de sector nog veel onbekend is over de benodigde administratieve gegevens. Data zijn onvoldoende aanwezig of gestructureerd. 

De impact van de CSRD wordt dit jaar voelbaar. Beursgenoteerde bedrijven moeten met ingang boekjaar 2024 voldoen aan de duurzaamheidsrapportage. Grote bedrijven volgen in boekjaar 2025. Volgens SRA is het berekenen van emissies niet lastig. Lading, afstanden en brandstofverbruik leiden tot de totale emissie van een rit. De pijn zit in het ontbreken van gedetaileerde iinformatie, het niet kunnen koppelen van data of het niet hebben van de juiste middelen in termen van personeel of kennis die tot de emissierapportage leiden.

Gerelateerde artikelen