SRA: Dialoog tussen generaties uitdaging voor kantoren
Het samenwerken tussen verschillende generaties is een van de uitdagingen voor accountantskantoren. Ervaren senioren moeten samen optrekken met jonge collega’s die zijn opgegroeid in een digitale wereld en andere verwachtingen hebben van werk en communicatie. Deze generatieverschillen kunnen leiden tot verschillen in werkwijzen en opvattingen.
- De jonge generatie heeft andere verwachtingen en communiceert anders op kantoren
- Ervaren collega’s moeten zich aanpassen vanwege de moeite om mensen te binden
- Het cultureel jaarverslag van SRA noemt diverse methoden om anders leiding te geven
- Betere inspraak en feedback zijn van groot belang voor eigentijds leidinggeven
Dat is een van de uitdagingen waarover accountantskoepel SRA schrijft in het Jaarverslag Kwaliteit & Cultuur 2024. Daarnaast is het binden van medewerkers aan de organisatie een aandachtspunt. In het recent gehouden SRA-Secundaire-arbeidsvoorwaardenonderzoek geven de 81 deelnemende kantoren aan dat zij maar liefst 1.434 vacatures hebben openstaan. Het creëren van een cultuur waarin samenwerking en betrokkenheid centraal staan, is daarom essentieel om zowel de generatiekloof te
overbruggen als de loyaliteit van medewerkers te versterken, aldus het jaaverslag.
Volgens het jaarverslag is het aan leidinggevenden om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Zij hebben de verantwoordelijkheid om een psychologisch veilige werkomgeving te creëren waarin medewerkers, ongeacht hun achtergrond of generatie, optimaal kunnen samen-werken.
(tekst loopt door onder het blok)
“Dit vraagt om het bevorderen van wederzijds begrip en het aanmoedigen van open communicatie tussen de verschillende generaties”, zo staat in het jaarverslag. “Leidinggevenden spelen daarnaast een sleutelrol bij het vergroten van de medewerkersbetrokkenheid. Door medewerkers te inspireren en te coachen, groeiperspectieven te bieden en persoonlijke interesse en waardering te tonen, kunnen zij medewerkers aan zich binden.”
Bewust van voorbeeldfunctie
Leidinggevenden moeten zich daarbij volgens SRA bewustzijn van de voorbeeldfunctie die zij vervullen. Junior medewerkers passen zich vaak aan de gedragingen, normen en waarden van leidinggevenden en senior collega’s aan. “Dit draagt bij aan hun integratie, maar het is ook belangrijk dat zij ruimte krijgen om hun eigen ideeën en
perspectieven in te brengen. De nieuwe generatie hecht sterk aan inspraak, wil gehoord worden en heeft een grotere behoefte aan regelmatige feedback. Binnen de
organisatie moet zowel het leren van ervaren collega’s als het delen van eigen inzichten dus worden gestimuleerd.”
Deep democracy
Nieuwe trends op het gebied van samenwerking die dit proces ondersteunen, doen ook hun intrede in de accountancysector, signaleert het jaaverslag. Het principe van ‘deep democracy’ begint stap voor stap terrein te winnen, een methode die gericht is op het creëren van inclusieve besluitvorming. Juist ook de minderheidsstemmen worden bij de besluitvorming gehoord en meegenomen.
Stimuleren van interactie
SRA ziet deze trend samenvallen met de nadruk die verschuift van het geven van feedback naar het stimuleren van interactie. Dit betekent dat feedback niet langer eenrichtingsverkeer is, maar een proces van dialoog en samenwerking. “Betrokkenen worden uitgenodigd om actief mee te denken, vragen te stellen en samen te werken aan oplossingen.