Softwarepakket kopen of software op maat laten maken?
Vooraanstaande accountantkantoren breiden hun interne technologische mogelijkheden uit. Daarmee verminderen zij hun afhankelijkheid van kant-en-klare softwareleveranciers. Deze trend wordt gedreven door ondermeer concurrentie, in een sector waar groeiende concurrentiedruk op staat. Technologie die specifiek is gebouwd door en voor accountants belooft namelijk op maat gemaakte oplossingen die beter passen bij zeer gespecialiseerde behoeften. Daarover schrijft de Britse website accountingtoday.
- Op maat gemaakte software is beter toegesneden op wensen en noden van kantoren
- IT afdeling binnen bedrijf heeft meer aandacht voor klanten dan externe softwareleveranciers
Bij de grote accountantskantoren rijst de vraag: wat zijn de specifieke voordelen en nadelen van het zelf ontwikkelen van eigen tools in vergelijking met het (blijven) kopen van geavanceerde systemen die beschikbaar zijn op de open markt? Voor beide benaderingen zijn redelijke argumenten. Het klassieke dilemma van bouwen versus kopen staat centraal in deze beslissing en speelt een cruciale rol voor gecertificeerde accountants die de digitale toekomst van kantoren bepalen.
Op maat gemaakte functionaliteit, geïntegreerde systemen
In tegenstelling tot generieke boekhoudsoftware kunnen zelfgemaakte tools beter worden aangepast aan de praktische workflows, methoden en gegevensstructuren die uniek zijn voor een accountantspraktijk. In plaats van kant-en-klare pakketten aan te passen, zijn op maat gemaakte programma's vanaf het begin afgestemd op de behoefte en werkwijze van de accountantpraktijk.
Strak geïntegreerde systemen
In plaats van aangepaste interfaces te bouwen tussen verschillende leveranciers, maakt het verbinden van eigen toepassingen en databases met gemeenschappelijke code en gedeelde schema's naadloze interacties mogelijk. Gegevens en functionaliteit communiceren met elkaar over financiële, audit-, belasting- en adviestaken zonder haperingen en onduidelijkheden.
Innovaties
Bestaande boekhoudleveranciers lopen achter met innovaties – het kostte meer dan een decennium om desktopsoftware naar de cloud te verplaatsen. In-house ontwikkeling biedt bedrijven de flexibiliteit om uiteenlopende mogelijkheden op te bouwen in analytics, workflows en zelfs AI-assistentie die verder gaat dan wat huidige massamarktoplossingen bieden.
Meer betrokkenheid leidt tot betere service
In plaats van verbeteringsverzoeken in te dienen bij productmanagers van leveranciers van software en te wachten op hun prioriteitsstelling, zijn interne techteams volledig toegewijd aan cliëntgerichte partners. De routekaart wordt in die gevallen beter gestuurd door degenen die het dichtst bij de behoeften van de cliënt staan.