Softwarepakket kopen of software op maat laten maken?

Een stille revolutie is gaande onder de Big Four en andere grote accountantskantoren. Van kunstmatige intelligentie en analytics tot workflow-automatisering. Daarover schrijft een engelstalige website voor accountants.

Vooraanstaande accountantkantoren breiden hun interne technologische mogelijkheden uit. Daarmee verminderen zij hun afhankelijkheid van kant-en-klare softwareleveranciers. Deze trend wordt gedreven door ondermeer concurrentie, in een sector waar groeiende concurrentiedruk op staat. Technologie die specifiek is gebouwd door en voor accountants belooft namelijk op maat gemaakte oplossingen die beter passen bij zeer gespecialiseerde behoeften. Daarover schrijft de Britse website accountingtoday

  • Op maat gemaakte software is beter toegesneden op wensen en noden van kantoren
  • IT afdeling binnen bedrijf heeft meer aandacht voor klanten dan externe softwareleveranciers

Bij de grote accountantskantoren rijst de vraag: wat zijn de specifieke voordelen en nadelen van het zelf ontwikkelen van eigen tools in vergelijking met het (blijven) kopen van geavanceerde systemen die beschikbaar zijn op de open markt? Voor beide benaderingen zijn redelijke argumenten. Het klassieke dilemma van bouwen versus kopen staat centraal in deze beslissing en speelt een cruciale rol voor gecertificeerde accountants die de digitale toekomst van kantoren bepalen.


Als toonaangevende bron voor accountantnieuws, strategieën en inzichten in finance en accountancy, helpt accountantweek.nl accountants, controllers en hoger financieel management om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de heldere, korte en makkelijk leesbare nieuwsbrief van Accountantweek voor een overzicht van al het relevante nieuws, alle unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en belangrijkste meningen of volg ons op Linkedin.

Op maat gemaakte functionaliteit, geïntegreerde systemen

In tegenstelling tot generieke boekhoudsoftware kunnen zelfgemaakte tools beter worden aangepast aan de praktische workflows, methoden en gegevensstructuren die uniek zijn voor een accountantspraktijk. In plaats van kant-en-klare pakketten aan te passen, zijn op maat gemaakte programma's vanaf het begin afgestemd op de behoefte en werkwijze van de accountantpraktijk.

Strak geïntegreerde systemen

In plaats van aangepaste interfaces te bouwen tussen verschillende leveranciers, maakt het verbinden van eigen toepassingen en databases met gemeenschappelijke code en gedeelde schema's naadloze interacties mogelijk. Gegevens en functionaliteit communiceren met elkaar over financiële, audit-, belasting- en adviestaken zonder haperingen en onduidelijkheden.

Innovaties

Bestaande boekhoudleveranciers lopen achter met innovaties – het kostte meer dan een decennium om desktopsoftware naar de cloud te verplaatsen. In-house ontwikkeling biedt bedrijven de flexibiliteit om uiteenlopende mogelijkheden op te bouwen in analytics, workflows en zelfs AI-assistentie die verder gaat dan wat huidige massamarktoplossingen bieden.

Meer betrokkenheid leidt tot betere service

In plaats van verbeteringsverzoeken in te dienen bij productmanagers van leveranciers van software en te wachten op hun prioriteitsstelling, zijn interne techteams volledig toegewijd aan cliëntgerichte partners. De routekaart wordt in die gevallen beter gestuurd door degenen die het dichtst bij de behoeften van de cliënt staan.