Softwareleveranciers draaien licentieduimschroeven aan

Klanten klagen dat de grote softwareleveranciers steeds meer omzet uit hun traditionele customer base proberen te persen in de concurrentieslag met cloud-diensten.
Dezer dagen begint de jaarlijkse abonnementen- en licentievernieuwing van softwarepakketten weer.
Het probleem is niet eens zozeer hoe je in deze tijd van virtuele servers, thin clients en mobiele apparaten een ‘licentie’ definieert – moeilijker is de kwestie wat nu een ‘user’ precies is, met flexplekken en veel vaak thuiswerkende flexwerkers die wel of niet in dienst zijn.
 
Het blijkt dat de leveranciers het begrip licentie steeds strakker formuleren, nu er niet langer sprake is van een vaste gebruiker aan een vast werkstation.  Dat dwingt klanten ook goed na te denken over hoe zij hun contractuele verplichtingen formuleren – niemand is gebaat bij non-compliancy. 
 
 De kleine lettertjes in de overeenkomsten worden steeds belangrijker, daarom is een ‘licentie-audit’ op dit moment geen gek idee. Gebruikers klagen dat ‘sommige leveranciers compliance-teams benoemd hebben als nieuwe omzetgeneratoren’. 
 
Daar staat een groeiend aantal leveranciers tegenover, vooral de cloud-bedrijven, die alleen een maandelijkse fee vragen en een contract voor een jaar of zelfs per maand.
 
Meer casuïstiek rond nieuwe en oude licentie-overeenkomsten vindt u via www.computing.co.uk/
Gerelateerde artikelen