‘Snel schendt afspraak BPM’

De ANWB, BOVAG en RAI maken zich zorgen over de hogere aanschafbelasting voor auto’s (BPM) door de invoering van een nieuwe meetmethode voor CO2 uitstoot. Volgens de automobilistenclubs gaat de consument te veel betalen. In totaal wordt consumenten tot 1 juli 2020 600 miljoen euro te veel bpm in rekening gebracht en daarna jaarlijks 200 miljoen. 

Sinds 1 september 2017 wordt de CO2 uitstoot van voertuigen anders gemeten. De zogenoemde NEDC-methode werd toen vervangen door de WLTP-methode. Die verandering was nodig, omdat de uitkomsten van de metingen niet meer klopten met de werkelijke uitstoot. Per 1 juli 2020 geldt een nieuwe tabel met BPM-tarieven, gebaseerd op de nieuwe meetmethode. 

Op 28 oktober presenteerden BOVAG en RAI Vereniging een rapport, waaruit blijkt dat de overheid door de overstap naar een nieuwe meetmethode jaarlijks 200 euro miljoen meer ontvangt. Deze extra BPM-inkomsten staan op gespannen voet met de belofte van het kabinet, dat de invoering van de WLTP-metingen niet zou leiden tot hogere BPM-inkomsten. Daar komt nog bij dat in de overgangsperiode naar 1 juli 600 miljoen euro extra is opgehaald, doordat in die periode een aangepaste NEDC-meetmethode van kracht was: NEDC II. Deze was nodig om te kunnen nagaan of auto’s de CO2-doelstellingen van de Europese Unie voor 2021 kunnen halen. 

Volgens BOVAG en RAI gaat de staatssecretaris in de beantwoording van de Kamer-vragen voorbij aan de oorspronkelijke situatie, van vóór de wltp. Hij gebruikt volgens hen als uitgangspunt voor vaststellen van de budgetneutraliteit de huidige situatie, en dus niet – zoals zou moeten –  de situatie van vóór de overgangsperiode en wltp. 

"Staatssecretaris Snel blijft ontkennen dat er sprake is van een stijging van de aanschafbelasting op nieuwe auto’s als gevolg van de invoering van de nieuwe wltp emissietest voor personenauto’s", aldus BOVAG en RAI. "Hij weigert dan ook om de aangekondigde bpm-tabellen te corrigeren." 

"Met stijgende verbazing stellen BOVAG en RAI Vereniging vast dat de staatssecretaris steeds weer nieuwe redeneringen uit de hoge hoed tovert om zijn gelijk te bewijzen. Om te beoordelen of het kabinet zijn toezegging van budgetneutraliteit is nagekomen, hoeft er echter slechts één eenvoudige vraag beantwoord te worden: is de bpm op identieke of vergelijkbare auto’s gelijk gebleven voor en na invoering van de wltp? Het simpele antwoord op deze vraag is nee."

Gerelateerde artikelen