Slechts beperkte omzetgroei supermarkten

De supermarkten hebben hun omzet in juli nog maar heel licht zien stijgen ten opzichte van een jaar eerder, blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau GfK. De omzetgroei van de supers vlakt de laatste maanden af.

De supermarktomzet is in juli met 0,3% gestegen van €2,58 miljard (juli 2015) naar €2,59 miljard (juli 2016). Per kassabon werd er in juli 1% meer afgerekend (€22,16 in juli 2016 en €21,94 in juli 2015). Door een daling van het aantal bezoeken is de omzetgroei in de maand juli echter beperkt (-0,7%).

Omzetgroei neemt gedurende het jaar af

In de eerste 7 maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 2,3% gestegen naar €19,86 miljard (€19,42 miljard t/m juli 2015). De omzetgroei neemt echter af gedurende het jaar. De groei was in het eerste kwartaal van dit jaar 2,9% en in het tweede kwartaal 2,2%. Voor heel 2016 wordt, op basis van 52 weken, een omzetgroei van 2,2% verwacht.
 
Aandeel multichannel shopper groeit gestaag

Het aantal multichannel shoppers (zowel online als fysiek boodschappen doen in supermarkt) is in het tweede kwartaal van 2016 gestegen naar 5,9% (3,5% in Q2 van 2015). In het tweede kwartaal van 2016 ligt het aandeel 70% hoger dan een jaar eerder. Multichannel shoppers hebben in het tweede kwartaal van dit jaar bijna 30% van hun bestedingen online besteld. Daarnaast geven ze 22% meer uit aan het boodschappenpakket dan gemiddeld. Dit komt vooral de oververtegenwoordiging van welgestelde gezinnen binnen de multichannel shoppers.

De totale online omzet in de supermarkt  is nog beperkt maar is in het tweede kwartaal van dit jaar gegroeid naar 2,1%.

Gerelateerde artikelen