Hoe je als accountantskantoor jouw financiële potentieel maximaliseert
Tijdens de sessie ‘Maximaliseer jouw financiële potentieel’ van Simplicate tijdens de Accountancy Expo 2023, presenteerde Gerard Loode, de CFO van Simplicate, de belangrijkste resultaten van het Industry Report dat de leverancier van CRM en projectmanagementsoftware op deze dag uitbracht.
Het onderzoek is gericht op de ontwikkelingen in de markt die impact hebben op de financiële bedrijfsvoering van kantoren in de accountancybranche. Hier is volgens de CFO veel behoefte aan. “Bij accountants is toch vaak een soort terughoudendheid om bij elkaar in de keuken te kijken. Dat is zonde, want hier kun je ontzettend veel van leren.”
Loode bespreekt de drie ontwikkelingen die financiële prestaties van accountancykantoren het meest beïnvloeden:
1. Krapte op de arbeidsmarkt
Bijna alle 100 accountants- en administratiekantoren die deelnamen ervaren dat de krapte op de arbeidsmarkt hun groeimogelijkheden beperkt. De kantoren geven aan dat zij moeite hebben om door te groeien vanwege capaciteitsproblemen. Hoe komt dat? Loode: “Vergrijzing is een factor en ook deeltijdwerk – Nederland is kampioen deeltijdwerken – speelt een belangrijke rol. 64 procent van de werkende vrouwen werkt minder dan 36 uur per week. Voor mannen is dat 22 procent. Generatie Z wil ook meer deeltijd werken, namelijk gemiddeld 24 uur per week. Dit kunnen we niet leuk vinden, maar we hebben ermee te dealen.”
Hoe gaan kantoren hiermee om? Hier zijn volgens de CFO van Simplicate twee manieren voor. De eerste is slimmer werken en de tweede is medewerkers tevreden houden en daarmee het verloop terugdringen. “Creëer een moderne werkplek waar jonge talenten zich snel thuis voelen", aldus Loode. “De nieuwe generatie medewerkers is erg gewend aan intuïtieve online middelen, zoals Google en mobiele apps. Voorkom frustratie met complexe software, en focus je op gebruiksvriendelijke software waar iedereen, jong en oud, mee overweg kan. Werk volledig digitaal, zodat je flexibel en onafhankelijk van de locatie kan werken: op kantoor, bij de klant of thuis. Onderschat het belang hiervan niet. Met corona zijn grote stappen gezet. Nu moeten we doorpakken.”
In het onderzoek staat een interessant interview met Syfers administratie en advies over hoe zij succesvol omgaan met deze thematiek.
2. Inflatie
De tweede factor die de resultaten van accountants beïnvloedt is inflatie. 46 procent van de kantoren voelt de impact hiervan. De 100 geïnterviewde kantoren gaan hiermee om door hun tarieven te verhogen. 90 procent van de kantoren berekenen hogere kosten (deels) door aan klanten. Van de kantoren die dat doen heeft 84 procent hun tarieven met vijf tot tien procent verhoogd. Ook efficiënter werken en kosten besparen worden genoemd als maatregelen tegen de inflatie.
3. Veranderende klantbehoeftes
28 procent van de kantoren merkt dat klantbehoeftes veranderen. Een belangrijke trend is de opkomst van abonnementen als verdienmodel, ook in de B2B-markt. Zakelijke klanten hebben steeds meer behoefte aan zekerheid over de verwachte kosten en geleverde diensten gedurende het hele jaar. Klanten zijn kritischer en vragen om transparante diensten en kosten.
Het abonnementsmodel nodigt accountants- en administratiekantoren uit om een efficiencyslag te maken. De helft van de geïnterviewde kantoren geeft aan dat zij de transitie naar vaste prijzen of abonnementen maken om klanten meer zekerheid te bieden. Deze kantoren maken hun werkzaamheden transparanter. Dit vraagt om een proactiever en open houding naar klanten, waarin veel aandacht is voor verwachtingsmanagement. Om de verwachtingen waar te maken, is een voorspelbaar en efficiënt werkproces nodig.
Meer lezen over hoe je jouw financiële potentieel als kantoor kunt verwezenlijken?
Download hier het Industry Report van Simplicate